28 februar, 2019

Sund mad på mødebordet

Sund mad på mødebordet

Af Søren Hygum Hansen

Der skal være sund, men stadig lækker mad for både krop og hjerne. Det skal være muligt at løbe en lang tur - og helst i smukke, energigivende omgivelser. Og de mentale batterier skal kunne lades op i et roligt, afstressende område, hvor man koble helt fra.

Mange konferencegæster forventer i dag at kunne opretholde en sund livsstil, selvom dagligdagen bliver brudt op af flere dage med møder og konferencer langt væk fra arbejdspladsen og hjemmet.

Det sætter krav til konferencecentrene – der i langt højere grad skal imødekomme kravene og ønskerne fra ikke mindst den yngre del af befolkningen, der er fokuserede på at spise sundt og træne kroppen – hver dag.

- Derfor er forventningen også, at man kan vælge at spise sund mad på konferencen, men også at der er muligheder på stedet for, at man kan holde formen ved lige, fortæller kundechef i HUSET Middelfart, Trine Duus Andreasen.

Kikærter og magert kød

For eksempel forventer mange gæster, at konferencestedernes restauranter og caféer ikke kun tilbyder varme, fyldige frokostretter, som ligger tungt i maven, men også fisk, magert kød og salater med fx spelt eller kikærter til de konferencegæster, der ønsker et sundere alternativ.

Det samme gælder morgenmaden, hvor der stadig er plads til morgenboller og basser i buffeten, men hvor det også skal være muligt at fylde en skål med økologisk yoghurt toppet med sukkerfri, fiberrig müsli og tørret frugt.

Og når det er tid til en pause mellem mødeoplæggene midt på dagen, vælger mange gæster i dag lige så gerne sunde snacks som daddelkugler, gulerodsstænger og smoothies som kagestykket, der serveres på HUSETs kagebord om eftermiddagen.

Samtidig er der en klar forventning om, at de råvarer, der bliver brugt til maden på konferencestederne, er af en høj kvalitet. I HUSET Middelfart er mellem 30 til 60 procent af den mad, der bliver serveret, helt økologisk. Det har medført, at stedet siden 2016 har kunnet bryste sig af ”Det Økologiske Spisemærke” i bronze.

- Er der en tendens, vi har kunnet se gå i én retning de seneste år, så er det interessen for at vælge økologisk. Vi prioriterer at bruge økologiske råvarer efter sæson. Det er vores valg og derfor ikke noget, der kan fravælges, men samtidig heller ikke noget, der koster ekstra for vores gæster, siger Kim Sabroe Reckweg, der er F&B Chef i HUSET Middelfart.


Økologiske, lokale frugter

HUSET Middelfart har en aftale med den lokale Harndrup Skov Frugtplantage, der blandt andet leverer økologiske æbler og pærer, som står i skåle rundt omkring på gangene – og i mødelokalerne. I det hele taget prioriterer køkkenet danskproducerede, friske råvarer.

Tendensen er samtidig, at flere og flere konferencegæster forventer, at de kan holde formen ved lige og være aktive, selvom en stor del af dagen står på oplæg, møder og workshops – og måske sidenhen en overnatning på et hotelværelse. For eksempel på en smuk rute ved konferencestedet, som de kan løbe en tur på.

HUSET Middelfart ligger klods op ad både en skov og Hindsgavl Dyrehave, hvor kron- og dådyr græsser på sletten, ligesom der få hundreder meter fra stedet er en længere strand langs Lillebælt. Der er med andre ord mange muligheder at indlede eller afslutte dagen med enten en gå- eller løbetur i den smukke natur.

Cykl en tur i dyrehaven

Derudover er det muligt gratis at låne en cykel i receptionen, så man kan cykle en tur rundt i området fx på stiene i dyrehaven - og HUSET Middelfart tilbyder også fire workoutstations. Her kan gæsterne frit træne kroppen i forskelige cross fit-maskiner.

Konferencedagene kan være lange og kræver ofte fuld koncentration i mange timer i træk. Derfor er det i dag også vigtigt for mange, at der er områder – eller små oaser, om man vil – hvor gæsterne kan koble fra og nyde roen.

Det kan være et roligt hjørne med en sofagruppe, man kan slænge sig i, hvor der er aviser, vand, te og kaffe - og hvor andre gæster ikke bevæger sig forbi. Eller en terrasse, hvor man kan få frisk luft, mens hjernen – for en stund - er sat på standby.

I HUSET Middelfart er der flere muligheder for at nyde en rolig stund i fred og ro. Her er både en dejlig atriumgård, to terrasser, flere små sofagrupper rundt i HUSET - og mulighed for at tage en pause i et orangeri eller pavillon.

Læs også ...

6 tendenser inden for konferencemad 2018

6 tendenser inden for konferencemad 2018

Et nyt år betyder nye tendenser og nye strømninger - også inden for mad og drikke, når der skal afholdes konferencer, kurser, events og lignende. Her får du et lille indblik i 6 af de tendenser, som HUSET Middelfarts F&B Chef Kim Sabroe Reckweg spår til at blive de største i 2018.Af Louise Lyngsø KjærulffMad er lige som mode. Der opstår konstant nye tendenser, trends og fortolkninger af gamle klassikere. Det vi foretrækker på bordet afhænger dog - lige som moden - af en masse faktorer såsom tid, sted og stemning. Vi har derfor bedt F&B Chef Kim Sabroe Reckweg, der hvert år kigger i adskillige trendrapporter, skarpe analyser om fødevareudviklingen og lidt i krystalkuglen, for at vurdere, hvad der kommer til at være et hit på tallerkenen (og i glas og kopper) i forbindelse med konferencer og andre forretningsaktiviteter i 2018. Og her får du hans seks bud:1. Mere og mere økologi "Er der en tendens, vi kun har set gå i en retning de seneste år, så er det interessen for at vælge økologisk", siger Kim Sabroe Reckweg. Flere og flere af HUSET Middelfarts konference- og mødebookere efterspørger og sætter pris på økologiske råvarer.30-60 % af al den mad, der serveres i HUSETs Restaurant er derfor økologisk. Lige fra morgenbuffeten og morgenkaffen til aftenens menu og vinen, der skænkes i glassene. Dette har medført, at stedet har kunne bryste sig af Det Økologiske Spisemærke i bronze siden 2016."Vi prioriterer at bruge økologiske råvarer efter sæson. Det er vores valg og derfor ikke noget, der kan fravælges, men samtidig heller ikke noget, der koster ekstra for vores gæster", fortæller F&B Chefen.2. Skal vi dele? Delemad eller småhapsere, hvor man kan smage lidt forskelligt på tallerkenen er i løbet af de seneste år blevet mere og mere populære, og Kim Sabroe Reckweg forventer ikke, at klimaks er nået endnu."Tapas er specielt populært i forbindelse med vores private selskaber, men vi oplever også en stigende tendens til, at flere end tidligere vælge løsningen til deltagerne på de kurser og konferencer, der holdes i huset", siger han.3. Smuk, spiselig pynt Engang var blomster kun noget, man pyntede bordet med ved HUSET Middelfart, men i dag kommer smukke, spiselige blomster også ofte på toppen af tallerkenen."Vores gæster forventer ikke kun at få noget, der smager godt, når de besøger os. De forventer også, at det ser godt ud. Og selvom blomster ikke gør det store for smagen, så gør det en den grad noget for synet. Derfor bruger vi - lige som så mange andre i øjeblikket - meget gerne blomster som dekoration i både salte og søde anretninger," fortæller Kim Sabroe Reckweg, der samtidig fortæller, at kokkene ofte "høster" de blomster og de urter, de bruger i maden og som dekoreation, i nærområdet.4. Alternative snacks Selvom HUSET Middelfart stadig oftest får bestillinger på klassiske snacks såsom chips og mindre tapasanretninger, så er en ny trend også begyndt at indfinde sig blandt konferencegæsterne. Alternative snacks i form af bagte melorme, græshoppere og andre insekter har været blandt bestillingerne i 2017, og mon ikke der kommer flere af denne type bestillinger i 2018?F&B Chefen nikker og siger: "Vi oplever generelt, at vores gæster er mere eksperimenterende, når det kommer til menuvalg. Insekter er stadig en så alternativ spise herhjemme, at folk synes, det er spændende at smage - og ikke mindst fortælle om, når de vender tilbage til kontoret".5. Special-te hitter Lige som det ikke er nok kun at tilbyde sort kaffe, så er det heller ikke længere nok kun at kunne tilbyde Earl Grey, skovbær-te og grøn te. I HUSET Middelfart kan man vælge og vrage mellem hele 24 forskellige slags te. De står alle fremme i HUSETs Café og Restaurant, så gæsterne selv kan vælge den te, de ønsker."Det interessante er, at der ikke blot er et par af vores te-blandinger, der er populære. Der bliver vitterligt brygget te fra alle krukker - hvilket jo tyder på, at vores gæster sætter pris på det store udvalg," siger Kim Sabroe Reckweg.6. En drink er ikke bare en drink En gin og tonic er ikke længere bare en tilfældig gin og den billigste tonic. Også inden for drinks oplever HUSET Middelfart, at gæsterne i stigende grad sætter pris på et bredt udvalg."Vi har for nylig indskrænket vores sortiment af forskellige typer mixede cocktails, men til gengæld indkøbt flere og mere eksklusive varianter af special spiritus," fortæller Kim Sabroe Reckweg og fortsætter: "Det har vi gjort som følge af flere efterspørgsler på short drinks end på fancy cocktails". .Se mere om HUSETs RestaurantVil du have endnu mere viden? Få vores kommende blogindlæg direkte ind i mailboksen fremover - og få ny viden og inspiration til dine møder, konferencer og events.
Læs mere
3 januar, 2018
Bleisure – en mødetendens, du bør kende

Bleisure – en mødetendens, du bør kende

Bleisure er en kombinationen af de to amerikanske ord: business og leisure – altså arbejde og fornøjelse. Begrebet har gennem de seneste år vundet større og større indpas blandt både mødebookere og konferencecentre herunder HUSET Middelfart, som i stigende grad fokuserer på, hvordan de bedst tilbyder deltagerne en blanding af forretning og fritid.Af Louise Lyngsø KjærulffMange skelner i dag i mindre grad end tidligere mellem arbejde og fritid – især de yngre generationer på arbejdsmarkedet lader de to smelte sammen.Derfor er det også helt naturligt, at man som konferencecenter indretter sig efter denne nye tendens ifølge kundechef ved HUSET Middelfart, Trine Duus Andreasen.”Vi er klar over, at det ikke længere er nok at tilbyde vores mødebookere og deres gæster de bedste fysiske faciliteter. Vi skal i lige så høj grad have noget at tilbyde, når dagen er slut,” siger Trine Duus Andreasen.Forretning med fornøjelse I HUSET Middelfart implementeres Bleisure-politikker inden for alle mulige dele af konferencecenteret.”Det handler på mange måder om at flytte opholdet fra at være ren forretning til i højere grad også at være en fornøjelse. Og her er det ikke længere nok med aktivitetsrum, gode senge og lækker mad,” fortæller Trine Duus Andreasen og fortsætter: ”vores gæster ønsker i højere grad ekstraordinære oplevelser.”Nogle af de mest populære aktiviteter i og omkring HUSET Middelfart er HUSETs 28.000 m2 store byggeudstilling, det udendørs workoutområde, Hindsgavl Dyrehave og BrigdeWalking på Den Gamle Lillebæltsbro.”Vi tilbyder dog mange andre og mere alternative Bleisure-muligheder såsom at holde mindre møder i fx et orangeri eller fritidshus, hvor rammerne er mere uformelle og afslappende. Eller rom og gin-smagning i vores lounge efter aftensmaden,” fortæller Trine Duus Andreasen.En forlængelse af oplevelsen Generelt forsøger HUSET Middelfart at skabe tilbud og muligheder, der appellerer til Bleisure-gæster. ”I forbindelse med Store Bededag havde vores køkken fx bagt hveder, som vi gav alle vores gæster på dagen med hjem. På den måde skulle de ikke stresse forbi en bager på hjemvejen – og samtidig forlængede vi den positive oplevelse af deres besøg hos os,” fortæller Trine Duus Andreasen.HUSET Middelfart er som udgangspunkt et konferencecenter og businesshotel, men i løbet af de seneste år er der ifølge et studie fra bookingvirksomheden BridgeStreet flere og flere, der ønsker at forlænge deres forretningsophold med et efterfølgende ophold med familien – og at det især er de 18-30-årige, der er tilbøjelige til at tage disse såkaldte Bleisure-ophold i forhold til deres ældre kollegaer.I HUSET Middelfart er der ligeledes mulighed for at forlænge forretningsopholdet med en privat miniferie, dog er hoteldelen pt. primært indrettet til businessovernatninger.
Læs mere
2 januar, 2018
Sådan vælger du den rette ordstyrer

Sådan vælger du den rette ordstyrer

Når dagsorden for et arrangement er sat, følger ofte spørgsmålet: Hvem skal styre slagets gang? Arrangøren, ledelsen eller måske en professionel konferencier? I bund og grund kan alle tre muligheder være lige gode. Det afhænger helt af, hvad emnet er, men også om, hvem deltagerne er. At vælge den rigtige konferencier eller ordstyrer, er derfor en vigtig detalje i forhold til at binde tingene sammen, engagere deltagerne og skabe et naturligt flow.Af Louise Lyngsø KjærulffEn konferencier kan udfylde mange roller. Han eller hun kan fungere som vært, skabe stemning og komme med humoristiske indspark, sætte gang i debatten, opsummere eller synliggøre pointer. Hvilken konferencier, der matcher både arrangørens og deltagernes behov samt mødets agenda, varierer derfor fra gang til gang.Alligevel findes der dog nogle vigtige overordnede rettesnore, som er værd at følge, når du skal finde den helt rigtige konferencier til dit arrangement.En god konferencier er kendetegnet ved …At se ud over sin egen og arrangørens næsetipOfte er det en person fra ledelsen eller en anden intern person, der vælges som ordstyrer. Dette er dog ikke altid den bedste løsning – og slet ikke, hvis det handler om at kommunikere en forandring til en skeptisk flok deltagere. I nogle tilfælde bør du som arrangør derfor vurdere, om det vil være hensigtsmæssigt og måske også mere underholdende at hyre en ekstern konferencier.En person udefra vil nemlig ofte bedre være i stand til at se emnet eller problemstillingen fra modtagerens synsvinkel, og risikerer derfor ikke i samme grad at tale henover hovedet på deltagerne eller negligere deres frustrationer eller manglende forståelse for budskabet.At skabe en oprigtig kontakt til deltagerneSelvom du har et program fyldt med (på papiret) spændende punkter – og indlæggene er fyldt med kloge ord, er det ikke altid nok til at fange modtagerens interesse … i hvert fald ikke i længere tid.I disse tilfælde kan en konferencier være med til at opretholde deltagerens opmærksomhed og samtidig skabe nogle små pauser mellem oplæggene.Det er derfor også vigtigt at vælge en ordstyrer, der kan lide at være på. En der hurtigt opfanger stemninger og budskaber. At skære ind til kernen af budskaberneNogle præsentationer har så meget indhold, viden og ”tunge” slides, at oplægsholderne ender med at forvirre eller tabe modtagerne undervejs. Et af de vigtige krav til en god konferencier er derfor at kunne opsummere pointerne og fremhæve det vigtigste.Vælg derfor gerne en konferencier, der er god til at finde ind til hovedpointerne, konkludere og skabe visualiseringer, der giver mening og hjælper de tilhørende med at arkivere og aktivere dagens budskab.Det behøver ikke være en professionel Der kan være mange fordele ved at vælge en konferencier, der er vant til at styre slagets gang. Men en enkelt ulempe er selvfølgelig ofte prisen. I mange tilfælde kan pengene til en professionel konferencier eller ordstyrer dog sagtens være givet rigtig godt ud. Mens det andre gange vil være mere fornuftigt at finde en i de interne rækker eller en god samarbejdspartner til opgaven.Lars Peter Hermansen, der er kommerciel chef i Odense Håndbold, er en af de typer, der ofte får til opgave at styre slagets gang ved forskellige arrangementer. Han er nemlig ikke bleg for at stille sig op – og så er han uhøjtidelig, selvironisk og tænker hurtigt, hvilket er nødvendigt i rollen som konferencier.- Faktisk ser jeg det slet ikke som en rolle, siger Lars Peter Hermansen og fortsætter: Jeg er, som jeg er – og kan snakke med langt de fleste, hvilket nok også afspejler sig i min måde at være ordstyrer på. For det handler i høj grad om at turde være sig selv, hvis man ønsker at fange deltagernes opmærksomhed.Lars Peter Hermansen har bl.a. sørget for, at alle blev ført godt igennem dagens agenda i forbindelse med Middelfart Boldklubs VIP-arrangementer i HUSET Middelfart.- Som ordstyrer – eller hvad vi skal kalde det – er noget af det vigtigste for mig personligt, at der er styr på teknikken og alt det praktiske. For når der er det, kan jeg koncentrere mig om min opgave. Og det kan jeg heldigvis altid i HUSET Middelfart, siger Lars Peter Hermansen med et smil på læben.God fornøjelse med at vælge en konferencier, som får alt og alle til at klappe næste gang, du skal stå i spidsen for planlægningen af et større arrangement.Vil du have endnu mere viden? Få vores kommende blogindlæg direkte ind i mailboksen fremover - og få ny viden og inspiration til dine møder, konferencer og events.
Læs mere
19 marts, 2018