27 juni, 2018

Nyt design kan få boligejerne til vælge energirigtigt

Nyt design kan få boligejerne til vælge energirigtigt

Af Jacob F. H. Petersen

Mange danskere har stadig private solcelleanlæg langt nede på listen over mulige tilføjelser til hjemmet. Det har virket for avanceret, ikke brugbart nok, og måske vigtigst af alt; for grimt. Thomas Ahola Pedersen, ejer af firmaet Solartag, er dog af en anden overbevisning. Han har valgt at bringe solcelle-succesen til Danmark.

Øget fokus på æstetik kan øgeomsætningen

Solartag integrerer solceller direkte i tagpladerne. Det giver plads til stærke designvalg, da solcellerne dermed ikke længere behøver fylde og præge privathjemmets udseende, som det traditionelt set gør med klassiske solfangere. Thomas Ahola Pedersen ser gode muligheder for det fremtidige danske og skandinaviske marked, der har et stort uudnyttet potentiale for solcelleanlæg i tag:

”Jeg mener, at vi står over for et krydspunkt lige nu, hvor interessen for solceller kommer til at kulminere. Pengebesparelse kombineret med de lækre designmuligheder, som vores firma tilbyder, giver et stort potentiale for udvikling på det danske marked, allerede inden for de næste par år. Jeg tror, at vi kommer til at se meget mere til solceller hos danske privatboliger i den nærmeste fremtid. ”

Thomas Ahola Pedersen fortæller yderligere, at hans kunder generelt er meget tilfredse med, hvor hurtigt de kan tjene udgiften til deres solceller ind igen.

Solartag solcelletag

Øget interesse for solceller blandt boligejerne

På trods af det uudnyttede potentiale i de danske hustage, kan HUSET Middelfart berette om en øget interesse og efterspørgsel fra byggeudstillings besøgende. Det forklarer Carsten Petersen, der er salgskonsulent med ansvar for udstillingen:

”Jeg oplever ret tydeligt en fremgang i efterspørgsel på solceller. Solceller fylder mere og mere i vores besøgendes bevidsthed, og det afspejles klart i deres spørgsmål, når de gæster vores udstilling. Forespørgslerne er blevet konkrete og mere seriøse – det er ikke længere blot ren interesse, men også med henblik på at investere. Og der er vi jo glade for at kunne meddele dem, at de ikke længere behøver gå på kompromis med husets udseende. ”

Solceller får i stigende grad opmærksomhed fra den brede befolkning, men der er endnu ikke den nødvendige gennemslagskraft på de offentlige byggerier. Tilskudsordninger og politiske signaler har det med at ændre sig på store projekter, og desværre er dette tilfældet for bygningen af offentlige solcelleanlæg. Heldigvis er der stort potentiale i det private, der kan tage over, hvor det offentlige har sluppet – økonomiske og tekniske analyser fra Aalborg Universitet viser således, at det i 2050 vil være hensigtsmæssigt at lade solcelleenergi udgøre en samlet kapacitet på mellem 5000 og 10000 MW. Til sammenligning er solcelleenergis nuværende samlede kapacitet 860 MW.

Solartag

Solcellergår umiddelbart en lys fremtid i møde

Selvom de fleste boligejere er klar over, at de med energirigtige forbedringer både kan skåne miljøet og på sigt også skåne deres økonomi,har mange valgt fx solenergi fra. Tidligere har solfangere da heller ikke ligefrem pyntet på husets udseende, hvilket har været med til at bremse mange forbrugere i at tilvælge solenergi. Heldigvis findes der altså nu stærke alternativer til at komme designproblemet til livs - og dermed også en del af klimaproblemet. Førnævnte løsninger med solceller integreret direkte i tagstenene kan faktisk bruges af omkring 1.6 millioner danske hjem, ifølge ing.dk.

Hos HUSET Middelfart er man overbevist; solenergi bliver kun større. Inden længe kan de besøgende opleve de avancerede solcelletegl i udstillingen – og få gratis råd og vejledning om deres funktion og fordele.

Læs også ...

Sådan får du det optimale ud af en (permanent) messestand

Sådan får du det optimale ud af en (permanent) messestand

En permanent messestand er en fantastisk mulighed for at eksponere dit brand eller produkt, skabe leads og salg samt møde nye værdifulde kontakter.Af Louise Lyngsø KjærulffAt få succes med denne type messestand er dog ikke en selvfølge, og forbereder du dig ikke ordentligt inden standen effektueres, kan det (som så meget andet) ende med at blive en investering, der ikke giver afkast som forventet.I denne artikel vil vi gennemgå en række ting, som du bør overveje, inden du etablerer en permanent messestand i Danmarks største byggeudstilling HUSET Middelfart – eller et andet sted. Mange af artiklens råd vil desuden lige så vel kunne bruges i forbindelse med etableringen af tidsafgrænsede messestande.Vi skal blandt andet kigge på standens opbygning, den rigtige bemanding, evaluering og meget mere. Lad os dog først kigge på, hvorfor det overhoved giver mening at have en permanent messestand.Hvorfor have en permanent messestand? En permanent messestand er en fantastisk markedsføringsmulighed, hvor du kan udstille større produkter i stedet for blot at uddele et produktkatalog og et visitkort. Her kan kunderne se detaljerne, røre materialet og afprøve dit produkt, inden de investerer i det. Og desuden få rådgivning fra en konsulent, der ved meget mere om produktet.Med en messestand – permanent eller tidsafgrænset - opnår du desuden tovejskommunikation. Her har du mulighed for at indgå i dialog med potentielle kunder. Dette er specielt godt til virksomheder, der tilbyder produkter og ydelser, som ikke kan forklares/sælges på et banner eller et TV-spot på 30 sekunder. På en stand kan du nemlig medbringe demo-produkter, svare på kundens konkrete spørgsmål, og nemmere udvide oplevelsen af dit produkt eller serviceydelse.Det er dog vigtigt huske på, at for overhovedet at skabe to-vejskommunikation, er det vigtigt at fange kundens interesse. Dette gøres fx ved at stille åbne spørgsmål såsom: ”Hvad bringer dig hertil i dag”? Forsøg herefter at koble deres behov til det produkt, I sælger. Nogle gange er det at lytte, den bedste måde at bibeholde en besøgende, så husk at lytte, og vent med salgstalen til sidst.Hvad ønsker vi at opnå med vores stand? Når du og dit bagland har gjort jer dette klart, vil I være i stand til at vælge de rigtige udstillingssteder, som matcher jeres ambitioner og målgruppe. Derudover vil det også hjælpe til at udforme messestanden, så den afspejler og fostrer jeres mål.Hvordan bemander vi bedst vores stand? Det er vigtigt, at de personer, som bemander jeres stand, kender målsætningerne for og forventningerne til jeres tilstedeværelse.Det kan derfor være en fordel at udarbejde et intern dokument, der præcist beskriver, hvorfor I deltager, og hvad I ønsker at opnå. Dette dokument kan gives til de personer, der skal bemande standen, så alle er på samme spor. Hvis muligt, er en endnu bedre løsning at inddrage bemandingen i selve planlægningen, så de er med fra start.Når det kommer til bemanding, så er det også vigtigt at udvælge den eller de rigtige personer. Er det salgspersonale, der er brug for - eller er det bedre, hvis det er en anden, der står ved standen?Det handler igen om, hvad det er I ønsker at opnå. Det handler også om, hvor høj en grad af produktkendskab kunderne forventes at have – og ikke mindst, hvad de forventer af bemanding på standen.Det handler i bund og grund om, at de besøgende og bemandingen skal ”tale samme sprog”. Derudover kan I også tænke i fremtoning, tøjstil osv. Fx vil det måske ikke give så meget mening at stå i en byggeudstilling iført jakkesæt, slips og blankpolerede laksko.Hvordan opbygger vi vores stand mest optimalt? Opbygning af standen er en videnskab for sig, og vi kan desværre ikke give en fuld opbygningsguide her.Vi kan dog give jer en række grundlæggende gode råd, som I kan forsøge at følge.Skab et åbent rum og god plads Det er vigtigt, at jeres stand fremstår åben og med plads til at gå ind og kigge nærmere. Har I stoppet for meget inventar ind i standen, vil den blive hurtig fyldt, og i risikerer, at potentielle kunder går forbi standen, fordi der ikke er til at komme til. Udnyt den nyeste teknologi og vær kreativ Det er altid dejligt at være den stand i udstillingen, som alle taler om. Har i fx teknologi, der kan demonstrere eller forklare produktet eller noget, der kan skabe blikfang og ”wow”-effekt, så er det klart værd at implementere på standen – også selvom det virker besværligt.På gulvvirksomhedens Timbermans stand i HUSET Middelfart, står konsulenten bl.a. med en petanquekugle, som han triller henover gulvene for at illustrere gulvenes lyddæmpende egenskaber.Teknologi tiltrækker også gerne de besøgende. Det at kunne trykke på noget og udforske produktet online fungerer ofte rigtig godt. Virksomheden WeTeach.dk, gjorde for eksempel det, at de opsatte en række iPads, som alle var logget ind på deres platform, hvilket gav de besøgende mulighed for at udforske WeTeach på egen hånd og i eget tempo. Undgå overkommunikation Med permanente messestande er det yderst vigtigt, at jeres stand ikke forsøger at overkommunikere et budskab, da standen også skal kunne indfange besøgende uden bemanding. Standen skal med andre ord kunne tale for sig selv, når den er ubemandet og kunne viderebringe et budskab uden yderligere uddybning.Et godt virkemiddel til den permanente messestand er video. En video giver blikfang, og kan give yderligere information, også når der ikke er bemanding på. Det er desuden vigtigt, at i holder jeres permanente stand opdateret, så de besøgende ikke får en fornemmelse af, at standen ikke er tidssvarende og ”forladt”. Skab blikfang I det hele taget bør det overvejes, om de besøgende skal opleve noget særligt på standen. Skal de høre noget noget? Røre ved noget? Eller måske se noget?I kan være kreative med oplevelserne, men I kan selvfølgelig også være kreative med selve udsmykningen. Sælger I fx belægninger, så indret standen som en lille terrasse, hvor besøgende kan tage et hvil. Og sælger I sikkerhedsvinduer, jamen så lad de besøgende prøve at bryde ind.Men pas samtidig på ikke at forvirre de besøgende. De skal tydeligt kunne se, hvilket produkt der udstilles – og hvilke genstande, der blot er understøttende elementer. Få inspiration fra de andre udstillere Når I er til stede på jeres permanente stand eller på tidsafgrænsede messer, kan det desuden være værdifuldt, at ”sende en mand i marken” for at finde ud af, hvilke stande der har mest travlt (hvis det altså ikke er jeres egen). Hvis I kan aflure, hvad der indfanger folk til de andre stande, kan I evt. tilpasse jer, så I kan få den samme trafik. Selvom det ofte kan være en god idé at se til, hvad andre gør, så er det ikke nok, hvis I vil være den mest populære stand.I bør i højere grad spørge jer selv: Hvorfor skal man besøge vores stand fremfor de 150 andre standHer handler det om at være kreativ og finde på noget originalt. Et godt trick er igen at fokusere på oplevelser fremfor fremvisning/udstilling. Lad folk komme ind og prøv noget – giv dem en oplevelse.Gør det tydeligt på standen, at ”her sker der noget”. Hvis I fx har et produkt folk kan prøve, så sørg for at produktet prøves, hvor det kan ses af de forbipasserende, da det giver et rigtig godt blikfang.Vi håber, at i med denne guide er blevet lidt klogere på, hvordan I får det optimale ud af jeres stand i HUSET Middelfart – men også, når I deltager på tidsbegrænsede messer.
Læs mere
2 marts, 2018
Haven hitter hos danskerne

Haven hitter hos danskerne

De første stråler har knapt ramt terrassen, før vi danskere fylder krukkerne med blomster og hiver havestolene og haveredskaberne frem. Ifølge boligstylist og blogger Tina Dalbøge skyldes det dog ikke kun, at de kolde og grå måneder er forbi. Hun oplever nemlig en generel stigning i danskernes interesse for haven og værdsættelse af udelivet.Af Louise Lyngsø KjærulffFor 15 år siden blev der luet ud i antallet af staudebede og urtehaver, i dag er tendensen nærmest stik modsat. I hvert fald oplever Tina Dalbøge, at hendes kunder i stigende grad efterspørger haver med masser af planter, hyggekroge og udstyr, som forlænger udelivet.Inde flytter udVeludstyrede udekøkkener. Udespa, udesaunaer og -brusere. Loungemøbler, solstole og markiser. Orangerier, drivhuse og pavilloner. Højbede, urtehaver og bålsted.Ja, der er efterhånden ikke det udstyr, der mangler i de danske haver.- Haven anno 2019 er et sted, hvor familien nyder at være – aktivt og passivt. Derfor er det heller ikke unormalt, at vi indretter haven som et sted, vi har lyst til at tilbringe mange timer, fortæller Tina Dalbøge.Hun oplever, at flere boligstylingsopgaver i dag også medfører til lidt rådgivning af terrasser og hyggekroge.- Er det nybyggede huse har de ofte valgt sorte firkantede krukker med tilklippede buskbom og vedligeholdelsesfrie havemøbler i sort flet, hvilket kun understreger det kontrollerede og stringente. Derfor består mange af denne type opgaver i at få flettet mere personlighed, sjæl og glød ind, fortæller Tina Dalbøge, der fx anbefaler, at man indretter terrassen med møbler og ting i naturfarvet flet, træ, galvaniseret jern, uglaseret (men frostsikret) ler, grønne planter og blomster både direkte i jorden og i forskellige krukker.- Jeg forsøger at få stilen indvendig og udvendig til at matche, det giver en rød tråd, allerede fra man går ind af hoveddøren. Det giver ro, at man kan fornemme, hvem der bor her - både når man kigger ind og ud af vinduerne, siger hun.Lad det groDe seneste par år har køkkenhaverne og drivhusene for alvor fået deres renæssance. Nogle mener, det skyldes den seneste finanskrise, mens andre mener, at trenden skyldes frygten for fx sprøjtegifte.- Jeg tror nu mere på, at vi i en travl hverdag finder det berigende at kunne hente frisk salat eller en gulerod i højbedet. Det handler om en følelse af stolthed og tilfredsstillelse ved at servere noget, vi selv har været med til at skabe.Og de fleste af os må jo nok give Tina Dalbøge ret. Det er som om, at en tomat fra ens eget drivhus smager bedre end dem, vi kan købe i supermarkedet – ikke?Men er du ikke født med grønne fingre, anbefaler boligstylisten dig at starte med et højbed med fx krydderurter eller jordbær.- Udover at friske krydderurter giver smag til maden og jordbær til fløden, kan et højbed også være med til at skabe hygge i haven. Så lad endelig være med at gemme det væk i bagerst i haven, lyder anbefalingen fra Tina Dalbøge, der selv har et stort højbed, hvorfra hun i sommerhalvåret gerne plukker krydderurter og sætter på havebordet i stedet for sommerblomster, der dagligt skal nippes.Glashuse i alle afskygningerI Danmarks største byggeudstilling oplever de ligeledes en stor interesse for udelivet blandt de besøgende, hvilket også afspejler sig i listen over udstillere.- Vi har en udendørs udstilling på hele 26.000 m2, hvoraf en stor del af udstillerne her tilbyder produkter, der forlænger sommeren, eller gør den mere behagelig, fortæller salgchef Vibeke Diemer.Især er udvalget af pavilloner, orangerier, drivhuse, udestuer, overdækninger og pergolaer meget stort.- Så godt som alle de store spillere på markedet i denne kategori er repræsenteret i udstillingen, fortæller Vibeke Diemer og fortsætter: blandt vores udstillere i denne kategori er bl.a. Willab Garden, Pavillon Danmark, Vica, Vitavia, Ahlnor, Hobbydrivhuse, Arte Glasbyg, Salser og Alument. Der er derfor masser af inspiration at finde i udstillingen, hvis man dømmer om en lille oase i baghaven.Også outdoor wellness er begyndt at fylde et væsentligt område i Danmarks største byggeudstilling, hvor man nu kan opleve og forelske sig i fx et spabad til haven, en udebruser eller en udesauna.HUSET Middelfarts byggeudstilling er åben hver dag fra 10-17 – og både adgang og parkering er helt gratis. Og (næsten) hver søndag er det desuden muligt at få rådgivning fra leverandørernes egne konsulenter og konkret byggerådgivning fra en uvildig byggerådgiver.Du kan booke tid til 15 minutters gratis byggerådgivning online eller i HUSETs Reception.
Læs mere
25 maj, 2019
Boligejerne er klar til at investere

Boligejerne er klar til at investere

Hvert år besøger omkring 100.000 Danmarks største byggeudstilling, HUSET Middelfart, for at få råd og inspiration til deres byggeprojekt. En nylig undersøgelse fortaget blandt et udsnit af de besøgende i maj og juni 2017 viste en stor investeringslyst og investeringsparathed blandt de besøgende.Af Louise Lyngsø KjærulffNyt bad, nye vinduer eller en pavillon i haven? Dét er tre af de typer boligforbedringer, de besøgende i HUSET Middelfart bl.a. ønsker at investere i ifølge undersøgelsen.”Generelt viser tallene, at de danske boligejere – i hvert fald dem, der har været forbi vores 28.000 kvm store udstilling her i Middelfart – i den grad er klar til at investere i renovering og fornyelse af boligen inde og ude,” fortæller HUET Middelfarts direktør, Jan Røgind Jørgensen.Hele 41 procent af de besøgende, som deltog i undersøgelsen foretaget af HUSET Middelfart, forventede at investere 50.000-250.000 kr., mens 32 procent forventede at skulle bruge over 250.000 kr. på at få deres boligdrømme eller -behov opfyldt.Ikke langt fra tanke til handling Man siger, at omkring 70-90 procent af købsbeslutningen bliver truffet, allerede før en kunde nogensinde er i direkte kontakt med en virksomhed.”Vi oplever ligeledes, at de besøgende i dag er langt tættere på en beslutning om at købe et bestemt produkt før de kommer her end tidligere,” siger Jan Røgind Jørgensen og fortsætter: ”før i tiden kom de besøgende i højere grad for at få inspiration, mens de i dag ofte kommer for at se og røre produkterne samt få faglig rådgivning og detailinformation”.Undersøgelsen viser desuden, at 75 procent af de besøgende forventer at realisere deres byggeplaner inden for et år.”For nogen kan det måske lyde som en lang betænkningstid, mens når vi taler om investeringer i denne størrelsesorden, går der typisk mange måneder fra de første overvejelser til den endelige investering. Vi har stadig mange besøgende, der starter deres drømme og byggeplaner hos os, men vi oplever også flere og flere besøgende, som har taget de første beslutninger i forhold til realisering af renoveringen eller nybyggeriet, når de kommer her,” siger Jan Røgind Jørgensen og fastslår, at et besøg i HUSET Middelfart altid vil være relevant og givende uanset, hvor i byggeprocessen, man befinder sig.Mere målrettede end tidligere En anden del af undersøgelsens resultater bakker ligeledes op om, at de besøgende befinder sig tæt på beslutningsprocessen, når de vælger at tage forbi den fysiske udstilling i Middelfart.”Selvom langt de fleste af vores besøgende ifølge undersøgelsen er klar over, at vi har et meget bredt udbud af produkter og løsninger både indendørs og udendørs, vælger knapt 15 procent udelukkende at kigge på en forudbestemt produktgruppe, mens godt 70 procent af undersøgelsens respondenter vælger at gå en tur rundt og få inspiration i hele udstillingen” fortæller Jan Røgind Jørgensen.36 procent af de besøgende kommer for at få inspiration og rådgivning til renovering af badeværelset, hvilket også er en af HUSET Middelfarts bredeste produktgrupper. Her findes også Bedre Bad – Bedre Energi Center Middelfart i udstillingen, hvor de besøgende bl.a. kan få gratis badrådgivning og en 3D-tegning af deres drømmebadeværelse og afgive ordre på en komplet badløsning inklusive levering og montering.Herudover er nogle af de mest populære produktgrupper blandt de besøgende: vinduer og døre, gulve, fritidshuse, tag, pavilloner og øvrigt haveinventar.HUSET Middelfart oplever pt. også en øget efterspørgsel på energirenovering, sikring af hjemmet, materialer til bæredygtigt byggeri og outdoor living-produkter såsom vildmarksbade, udesauna og udekøkkener.
Læs mere
17 oktober, 2017