Skip to content
11. April 2019
Konferencecenter

Forstå Generation Z – og planlæg bedre møder

De bliver en stadig større del af arbejdsmarkedet og får dermed også en større indflydelse på planlægningen af møder og konferencer. ”The Millennials” – gruppen af mennesker i alderen 17 til 28 år – tænker og agerer meget anderledes end tidligere generationer. Og det sætter høje krav til mødeplanlæggeren.

De er blevet kaldt kompetente og udadvendte. Men også dovne og selvoptagede. De skifter jævnligt job, kræver en klar balance i arbejds- og privatlivet, er eksperter i at søge viden på internettet – og har konstant nakken bøjet og øjnene rettet mod deres iPhone-skærm.

Sådan lyder den ofte, lidt forenklede karakteristik af den meget omdiskuterede og magtfulde generation kendt som ”The Millennials” eller ”Generation Z” – kært barn har mange navne.

Men uanset om karakteristikken holder, eller hvad navnet end er, har befolkningsgruppen, der er født i årene mellem 1990 og 2001, gennem en række år været i fuld fokus hos alt fra forbrugerforskere og erhvervspsykologer til virksomhedsledere og mødeplanlæggere.

Utroligt høje krav

For de unge generationer Y og Z (17-40 år), der nu udgør næsten en fjerdedel af den samlede, danske befolkning, har med deres holdninger, krav og forventninger til tilværelsen og arbejdslivet en stadig større indflydelse på mange dele af samfundet.

Herunder også måden vi afvikler møder, kurser og konferencer på.

Men hvis man forstår generationens forventninger og ønsker, er man som mødeplanlægger nået langt i at skabe det optimale møde.

Den ældste del af den yngre generation – dem, der blev født i 1980’erne – har efterhånden allerede været flere år på arbejdsmarkedet. Men den yngre gruppe, som kom til verden lige før årtusindeskiftet, er først nu ved at besætte jobs rundt omkring i samfundet. Og de er altså også først nu ved at sætte sig på stolene i mødelokalerne og konferencecentrene.

– Det er nogle helt andre spørgsmål og krav, de kommer med – sammenlignet med for syv til ti år siden. De stiller utroligt høje krav i forhold til tidligere generationer, har Mai-Britt Poulsen, som er chef for den globale konsulentvirksomhed, Boston Consulting Group i Danmark, fortalt Politiken.

Men ikke kun kravene, men også måden, som Generation Y og Z tænker, agerer og arbejder på, er anderledes end tidligere generationer.

Facebook, telefon og film på samme tid

Især den yngre gruppe af generationen har – ifølge adfærdsforskere – en kortere koncentrationsevne end de ældre dele af befolkningen. Nogle undersøgelser har vist, at ”The Millennials” er impulsive og kun kan holde koncentrationen i kort tid, før de instinktivt fokuserer på noget andet. Til gengæld kan de overskue tre skærme på samme tid – som et tændt tv i baggrunden, Facebook på deres iPhone og en film, de streamer fra HBO på den tablet, de holder foran sig.

Den viden er vigtig – også for en mødeplanlægger.

Generationen, der er vokset op med overflod af muligheder for at blive underholdt på for eksempel YouTube og Netflix, og som hurtigt zapper videre, hvis de keder sig, vil overraskes. For hvis selve mødets eller konferencens indhold ikke er underholdende nok, vinder Facebook, som deltageren hurtigt kan få adgang til på mobiltelefonen, i stedet kampen om opmærksomheden.

Stand-upperen, der griller

Derfor kan for eksempel en anderledes foredragsholder eller en overraskende gæst på konferencen, der bryder med rækken af mere klassiske talere og foredragsholdere, være en stor gevinst.

Som stand up-komikeren, der griller den branche, som mødedeltagerne kommer fra. Eller den hurtigt-snakkende erhvervspsykolog, der fyrer kloge ord om arbejdslivet anno 2018 af, selvom hans foredrag måske skiller sig ud fra resten af mødeprogrammet.

En anden måde, man kan sikre opmærksomheden, er ved at bruge video. Det kan være små, opsigtsvækkende YouTube-klip, der får grinet frem hos de unge, der er vokset op med visuelle medier. Eller det kan være via en videopræsentation af en foredragsholder – eller måske en introduktion til et emne – der bliver vist på mødelokalets storskærm.

Men kampen om opmærksomheden og interessen for konferencen kan også blive vundet ved at involvere mødedeltagerne på interaktiv vis – et efterhånden almindeligt trick, der ikke desto mindre er særligt vigtigt, hvad angår Generation Y og Z. For store dele af generationen kan ikke huske en tid, hvor der ikke var internet.

Bridgewalking over broen

Og så er de på nettet – også når de sidder i mødelokalet. I de senere år har den såkaldte eventteknologi, der forstærker mødets indhold, derfor vundet indpas verden over. Og den er kommet for at blive – sammen med ”The Millennials”.

Det kan for eksempel være event-app’en, som deltagerne får info fra, eller møder andre konferencedeltagere igennem. Eller som de bruger til at besvare den online-meningsmåling, som foredragsholderen netop har bedt dem besvare – hvorefter han siden viser deltagernes svar på storskærmen. De yngre deltagere vil ses og høres – og give deres mening til kende.

Men kampen for at skabe interesse om konferencen kan også ske via anderledes arrangementer i forbindelse med mødet.

I HUSET Middelfart har man i flere år oplevet en stigende tendens til, at kunderne ønsker ekstraordinære oplevelser, der bryder med det klassiske møde.

Møde i pavillonen eller fritidshuset

Nogle af de mest populære aktiviteter i og omkring HUSET Middelfart er gåture blandt dådyrene i Hindsgavl Dyrehave og bridgewalking på Den Gamle Lillebæltsbro.

– Vi tilbyder dog mange andre og mere alternative muligheder såsom at holde mindre møder i for eksempel et orangeri eller fritidshus, hvor rammerne er mere uformelle og afslappende. Eller rom- og gin-smagning i vores lounge efter aftensmaden, fortæller HUSETs kundechef Trine Duus Andreasen.

Den slags merværdi-oplevelser er interessante for ”The Millennials”, fordi de – ifølge forskernes karakteristik af dem – ofte jagter det utraditionelle og det anderledes, som de kan forevige på telefonen og vise frem på Instagram. De vil gerne vise omverdenen, at de er cool. Også når de er på konference.

Undersøgelser fra USA viser samtidig, at muligheden for at netværke er mere afgørende for yngre mødedeltagere, end det var for deres forældre. For dem er en god konference derfor en konference, hvor tiden og omgivelserne gør det muligt for dem at ”connecte” med andre deltagere, de ikke kender. Og måske derved imponere en chef fra en anden virksomhed, der også er med på konferencen.

Skip to navigation