30 oktober, 2017

Middelfart og Fredericia vinder værtskab for Planner Days

Middelfart og Fredericia vinder værtskab for Planner Days

Det betaler sig at samarbejde. MeetingLillebælt, Fredericia Kommune og Middelfart Kommune har netop vundet værtskabet for PlannerDays 2018 - og som partner i Meeting Lillebælt skal HUSET Middelfart derfor være medvært for den store begivenhed til foråret.

Planner Days er en årlig tilbagevendende 2-dages konference for landets bedste mødeplanlæggere og rådgivere med arrangementer i Jylland og på Fyn.

"Det er vigtigt for os, at værtsbyen afspejler maksimal lokal support og giver en klar demonstration af hvilken værdi, byen kunne tilføre Planner Days-konferencen. Og det må man sige at Lillebælt-ansøgningen levede op til. Vi glæder os meget til at prøve områdets mødefaciliteter og alternative venues af og vise landets mødeplanlæggere, hvordan man kan bruge destinationen i mødesammenhæng," fortæller Marlene H. Sylvester-Hvid fra Danske Konferencecentre, der sidder med i styregruppen bag Planner Days.

Også de seks konferencecentrer, som nu er en del af arrangørgruppen fra Lillebælt, ser frem til at vise destinationen og deres faciliteter frem for de 100-150 mødeplanlæggere og -rådgivere, der deltager i Planner Days.

"Vi synes jo selv, at området omkring Lillebælt både er det oplagte og det optimale sted at afholde møder og konferencer. Udover at være placeret midt i Danmark, så er vi også placeret midt i den skønneste danske natur, hvilket giver nogle fantastiske aktivitetsmuligheder både til lands, til vands og i luften", siger Vibeke Diemer fra HUSET Middelfart.

Et godt sted at samles

Den 29.-30. maj næste år får hele Lillebælt altså mulighed for at vise området frem som mødedestination, når landets allerdygtigste mødeplanlæggere deltager på Planner Days. Konferencen giver områdets aktører en unik mulighed for at demonstrere, hvorfor landets bedste og mest købestærke mødebookere skal placere fremtidige møder, konferencer, kurser osv. i netop deres område.

"Vi er rigtig glade for at få muligheden for at vise mødebookerne, at vi har en storbys kapacitet her midt i landet", siger møde og eventchef for MeetingLillebælt Kitt Schou Morgen og fortsætter: "Vi oplever, at det giver god mening at samles her, hvor der er lige langt til og fra både Ålborg og København. Og hvor kunden får rigtig meget for pengene på de topprofessionelle mødesteder, som alle ligger inden for en meget kort afstand både i kilometer og tid."

Værtskabet for Planner Days er dermed et aktivt fremstød i at tiltrække flere erhvervsturister til området.

Bleisure – en mødetendens, du bør kende

Bleisure – en mødetendens, du bør kende

Bleisure er en kombinationen af de to amerikanske ord: business og leisure – altså arbejde og fornøjelse. Begrebet har gennem de seneste år vundet større og større indpas blandt både mødebookere og konferencecentre herunder HUSET Middelfart, som i stigende grad fokuserer på, hvordan de bedst tilbyder deltagerne en blanding af forretning og fritid.Af Louise Lyngsø KjærulffMange skelner i dag i mindre grad end tidligere mellem arbejde og fritid – især de yngre generationer på arbejdsmarkedet lader de to smelte sammen.Derfor er det også helt naturligt, at man som konferencecenter indretter sig efter denne nye tendens ifølge kundechef ved HUSET Middelfart, Trine Duus Andreasen.”Vi er klar over, at det ikke længere er nok at tilbyde vores mødebookere og deres gæster de bedste fysiske faciliteter. Vi skal i lige så høj grad have noget at tilbyde, når dagen er slut,” siger Trine Duus Andreasen.Forretning med fornøjelse I HUSET Middelfart implementeres Bleisure-politikker inden for alle mulige dele af konferencecenteret.”Det handler på mange måder om at flytte opholdet fra at være ren forretning til i højere grad også at være en fornøjelse. Og her er det ikke længere nok med aktivitetsrum, gode senge og lækker mad,” fortæller Trine Duus Andreasen og fortsætter: ”vores gæster ønsker i højere grad ekstraordinære oplevelser.”Nogle af de mest populære aktiviteter i og omkring HUSET Middelfart er HUSETs 28.000 m2 store byggeudstilling, det udendørs workoutområde, Hindsgavl Dyrehave og BrigdeWalking på Den Gamle Lillebæltsbro.”Vi tilbyder dog mange andre og mere alternative Bleisure-muligheder såsom at holde mindre møder i fx et orangeri eller fritidshus, hvor rammerne er mere uformelle og afslappende. Eller rom og gin-smagning i vores lounge efter aftensmaden,” fortæller Trine Duus Andreasen.En forlængelse af oplevelsen Generelt forsøger HUSET Middelfart at skabe tilbud og muligheder, der appellerer til Bleisure-gæster. ”I forbindelse med Store Bededag havde vores køkken fx bagt hveder, som vi gav alle vores gæster på dagen med hjem. På den måde skulle de ikke stresse forbi en bager på hjemvejen – og samtidig forlængede vi den positive oplevelse af deres besøg hos os,” fortæller Trine Duus Andreasen.HUSET Middelfart er som udgangspunkt et konferencecenter og businesshotel, men i løbet af de seneste år er der ifølge et studie fra bookingvirksomheden BridgeStreet flere og flere, der ønsker at forlænge deres forretningsophold med et efterfølgende ophold med familien – og at det især er de 18-30-årige, der er tilbøjelige til at tage disse såkaldte Bleisure-ophold i forhold til deres ældre kollegaer.I HUSET Middelfart er der ligeledes mulighed for at forlænge forretningsopholdet med en privat miniferie, dog er hoteldelen pt. primært indrettet til businessovernatninger.
Læs mere
2 januar, 2018
4 råd: Sådan netværker du mest optimalt (i den virkelige verden)

4 råd: Sådan netværker du mest optimalt (i den virkelige verden)

Uanset om du planlægger eller deltager i møder, messer, kurser og konferencer, så har netværksdelen stor betydning for din karriere. Derfor får du her 4 gode råd til, hvordan du får mest mulig ud af, når du netværker i den virkelige verden.Af Louise Lyngsø KjærulffKvalitet over kvantitet Der er specielt én typisk fejl, mange begår, når de er til arrangementer, hvor de kan netværke. Nemlig den, at de forsøger at netværke med så mange som muligt i stedet for at netværke med de rigtige.Det betyder, at de render forvirrede rundt fra person til person – eller fra stand til stand på en messe og allerede få minutter inde i samtalen er videre i tankerne.Vil du undgå at rende febrilsk rundt fra person til person, og samtidig undgå at spilde tiden på de forkerte? Så bør du inden, du tager af sted sørge for at definere en netværksmæssig målsætning. Hvis du fx har en deltagerliste, så brug den til at vurdere, hvem der vil være relevante for dig at komme i dialog med, når I mødes.Forbered dig hjemmefra Det kræver forberedelse af definere, hvem du skal gå målrettet efter at komme i snak med. Brug derfor lidt tid hjemmefra til at kigge på de repræsenterede virksomheders website og deltagernes LinkedIn-profil – måske er du så heldig, at de kigger retur eller i det mindste bemærker, at du har været forbi i cyberspace. På den måde vil I allerede, når I mødes til arrangementet have lidt kendskab til hinanden og måske også have indblik i hinandens individuelle kompetencer og mulige faglige udfordringer.Du kan også med fordel vælge at skrive en privat besked via LinkedIn, inden I mødes, I så fald har du endnu større chance for at få taletid med personen.Vis hvem du er Sørg desuden altid for at have et navneskilt med i tilfælde, af at du ikke får et udleveret på stedet. Det gør det nemmere for andre at finde dig og netværke med dig, når det er tydeligt, hvem du er, og hvilken virksomhed du repræsenterer. Hav også gerne gammeldags visitkort med i lommen til efter samtalen for den sags skyld, så personerne, du har snakket med, har dine kontaktoplysninger. Og har du ikke allerede har tilføjet personen til dit netværk på LinkedIn, bør du selvfølgelig gøre det efterfølgende og samtidig benytte lejligheden til at skrive en personlig besked som opfølgning på jeres dialog.Interessen skal gå begge veje Netværk handler om at opbygge relationer – og relationer opstår kun, hvis der er en gensidig interesse i at det opbygges. Det er derfor vigtig, at du ikke blot tænker: ”hvad kan jeg få ud at netværke med denne person”, men i høj grad også tænker: ”hvordan kan jeg eller min virksomhed blive interessant for den person, jeg ønsker at netværke med?”.Tænker du kun på, hvad du selv kan få ud af netværke med personen, bliver samtalen nok ikke til mere end en hyggelig sludder på selve dagen.Hvis du giver lidt af dig selv, et godt råd, tip eller lidt af det, din virksomhed tilbyder, så vil personen, du snakker med have større tilbøjelighed at vise gensidig interesse.
Læs mere
7 september, 2017
5 gode råd til bedre konferencer i fremtiden

5 gode råd til bedre konferencer i fremtiden

Af Louise Lyngsø KjærulffMåske har du planlagt et hav af konferencer før? Måske er det første gang, du har fået opgaven på dine skuldre. Uanset hvad, vil du formentlig kunne bruge nedenstående 5 råd til at skabe bedre konferencer i fremtiden – og gøre dine konferencegæster til konferencedeltagere.På listen er ikke, alle de ting, som selvfølgelig skal være i orden, som faciliteterne, akustikken, teknikken, forplejningen osv.#1 Giv folk noget at snakke (med hinanden) om Noget af det, som vi ofte vurderer som allervigtigst i forbindelse med kurser og konferencer, er muligheden for at netværke. Nogle gør det helt af sig selv – andre skal hjælpes på vej. Netværk opstår dels ved at sørge for, at deltagernes sætter sig sammen på kryds og tværs. Det gør de ikke af sig selv. Så bordkort eller en lille indledende bordplansleg, som man kender dem fra alverdens fester, er slet ikke så tosset en idé. Andre muligheder kan være at ændre bordopstillingen i pausen efter hvert foredrag eller skabe anderledes indslag, som giver deltagerne noget at snakke om. Det behøver ikke nødvendigvis være dyrt eller tidskrævende. Det kan blot være, at deltagerne i små grupper på skift skal stå for en fysisk (gerne lidt fjollet) aktivitet hver time. Derved får man folk til at grine sammen og slappe af i hinandens selskab – og på den måde begynder deltagerne ofte at netværke helt naturligt.I HUSET Middelfart hjælper vi jer gerne med ideer til netværksaktiviteter – eller med at omrokere stole og borde, mens I holder pause.#2 Forkæl sanserne Ny viden lagres bedre, jo flere sanser, der inddrages i indlæringsprocessen. Helt konkret betyder det, at dine gæster vil have lettere ved at huske det, der bliver fortalt, hvis de samtidig kunne dufte, smage og føle det. Det lyder måske besværligt – eller direkte umuligt. Men det behøver det ikke være. Det handler dybest set om at få aktiveret deltagernes krop og sanseapparat. Det kan fx være, at der er lagt så små specielle smagsoplevelser ind i programmet. At hvert oplæg startes med et nøje udvalgt stykke musik. Eller at eksemplerne ikke fortælles, men udføres af skuespiller.I HUSET Middelfart har vi en hel værktøjskasse (i bogstaveligste forstand) fyldt med rekvisitter og ideer til spændende øvelser og icebreakers, som I frit kan benytte.#3 Skab nærvær Vi kender det alle. Mobilen vibrerer, en mail tikker ind, eller tankerne falder pludselig på den endnu ikke planlagte aftensmad. Koncentrationen er væk, og det er nærværet også. Når nærværet forsvinder, forsvinder ens fokus på foredraget, mødet eller workshoppen også. Nærvær er derfor yderst vigtigt for engagementet – og dermed udbyttet. Ét er at skabe nærvær som foredragsholder. Men hvordan skaber man nærvær som vært?Her får du tre gode råd:Bed deltagerne lægge deres telefon væk og lukke deres mailprogram på computeren Et af de allermest forstyrrende elementer for nærværet er vores konstante tilstedeværelse og tilgængelighed på telefon, mail, social medier osv. Det har derfor stor indflydelse på deltagernes nærvær, hvis de ikke bliver forstyrret af mails, beskeder og notifikationer undervejs. Få folk op af stolen Det er dokumenteret, at fysisk bevægelse hjælper på koncentrationen. Så indlæg gerne walk ’n talk. Eller aftal, at I for hver halve time skal op og stå i to minutter eller bytte plads? Arranger korte oplæg Lange oplæg kan sagtens være spændende. Men hvis nærværet først er forsvundet, kan det være svært at vende mentalt tilbage til oplægget. Nærværet styrkes derfor af korte oplæg – med indlagte pauser, vel at mærke.I HUSET Middelfart har vi stor erfaring med afholde konferencer og møder. Vi byder derfor gerne ind med gode råd til, hvordan I kan skabe nærvær og engagerede deltagere i jeres program.#4 Husk pauserne Vi vil så gerne nå en hel masse, når vi endelig har fået samlet folk. Derfor laver mange konferenceværter og mødeplanlæggere sammen fejl: De propper programmet med indlæg og meget korte pauser. Desværre sker der ofte det, at oplæggene trækker ud – og pauserne forsvinder eller så godt som. Faktum er dog, at vi (om vi vil det eller ej) bliver trætte og uopmærksomme af at koncentrere os om det samme for lang tid ad gangen. Vores hjerner skaber hele tiden sammenhængen mellem de informationer, vi får – og det er ressourcekrævende.Pauserne er derfor mindst lige så vigtige som selve oplæggene. Så udnyt dem ordentligt. Få deltagerne ud af lokalet – ja, gerne helt ud af bygningen. For er der noget, der giver fornyet energi og styrker koncentrationen, så er det frisk luft.HUSET Middelfart ligger smukt placeret omgivet af skov, vand og grønne områder med kronvildt samt Danmarks største permanente byggeudstilling – hvis det kunne have nogen interesse? Her er altså masser af muligheder for enten selv at gå på opdagelse i pauserne eller arrangere oplevelser eller ture med eller uden guide op eller uden for matriklen.#5 Sørg for, at der er dagslys Dagslys er vigtig for vores humør og koncentrationsevne – også når vi er til møde, på kursus eller konference. Undersøgelser blandt skolebørn har blandt andet vist, at i klasseværelser uden dagslys, er eleverne langt dårligere til at koncentrere sig og samarbejde end i klasseværelser med godt dagslys. Det er derfor altid en fordel for både dig og dine gæster, hvis du vælger at booke et lokale med dagslys. Og så er det selvfølgelig også en god idé, at programmet indebærer, at gæsterne kommer ud i fuldt dagslys en eller flere gange i løbet af dagen.I HUSET Middelfart har vi dagslys i alle vores konference- og mødelokaler – og masser af muligheder for at få fuldt dagslys og vind i håret lige i vores skønne omgivelser. 
Læs mere
12 januar, 2017