15 november, 2020

Grønne grise på gaflen i HUSET Middelfart

Af Louise Lyngsø Kjærulff
Grønne grise på gaflen i HUSET Middelfart

Der var engang en fynsk landmand, en fynsk slagter og et fynsk konferencecenter. Det lyder som starten på et eventyr – og det er det næsten også. Men det er også starten på et godt og lokalt samarbejde, med fokus på dyrevelfærd, bæredygtighed og høj kødkvalitet.

Krogmodnet svinekød HUSET Middelfart

Mere end bare pølsesnak

HUSET Middelfart startede med at købe 10 grise, men er nu oppe på 40. De bor dog ikke på adressen Hindsgavl Allé 2, hvor konferencecenteret ligger, men starter derimod deres dage ved en lokal landmand og ender som smagfulde serveringer i HUSETs Restaurant. Grisene er hverken tilfældigt valgt eller helt almindelige – de er nemlig grønnere og mere bæredygtige end konventionelle slagtegrise, hvilket er helt i tråd med HUSET Middelfarts mål om at minimere virksomhedens aftryk på miljøet.

”Vi har dagligt flere hundrede gæster i huset, vi kan derfor ikke helt undgå at en vis miljøbelastning, men vi kan minimere den så meget som muligt", fortæller HUSET Middelfarts F&B Chef Kim Regweg, der nu vil forkæle gæsterne med forkælede grise.

LÆS OGSÅ: Økologisk Bronzemærke til HUSET Middelfart

”Vi har i flere år været certificeret med Den Grønne Nøgle og Det Økologiske Spisemærke i bronze, hvilket betyder, at vi bl.a. serverer mindre anretninger ad gangen, minimerer kødforbruget ved at tilbyde vegetariske retter, og at mellem 30-60 % af det, vi serverer, er økologisk”, siger Kim Regweg.

servering med gris menu

Grise med krølle på halen

HUSET Middelfarts grise kommer fra familiegården Pilegården, som ligger i Broby øst for Middelfart. Her har landmanden Ulrich Rasmussen specialiseret sig i at avle grise med krølle på halen.
Mange kender udtrykket, men de færreste kender betydningen af grisenes krølle på halen og den indsats det kræver.

”Når grise bliver stressede, bider de hinanden i halen,” siger Ulrich Rasmussen og fortsætter: ”en krølle på halen er derfor et parameter for, at grisen har det godt.”

Krølle på halen HUSET Middelfart

På Pilegården er det dog ikke nok, at grisene har krølle på halen. De skal samtidig leve op til en række krav om dyrevelfærd, som har sikret Pilegårdsgrisen to ud af tre hjerter i Fødevarestyrelsens dyrevelfærdsmærke.

Kravene er bl.a., at grisene skal være medicinfrie, de skal have god plads, være løsgående og have halm på gulvet – og så må de maks. transporteres 8 timer, før de bliver slagtet, da køreturen også stresser grisene.

LÆS OGSÅ: Hvad er trenden indenfor konference- og mødeforplejning

”Pilegårdsgrisene transporteres endda kun 15 minutter fra gården til Nørre Søby Slagteren, hvilket både har en væsentlig betydning for kødets kvalitet og miljøbelastningen. Grisene når nemlig ikke at blive særlig stresset eller udmattet på den korte køretur – og det sikrer bland andet mere saftigt og mørt grisekød,” fortæller Ulrich Rasmussen.

HUSETs gourmet pølser

En pølse med føl’se

En del af grisekødet bliver til HUSET Middelfarts helt egen signaturpølse – nemlig en brunchpølse med ramsløg. Pølsen er udviklet i samarbejde med Nørre Søby Slagteren på Midtfyn, som er specialister i gourmetpølser.

”I bøgeskoven 25 meter fra vores indgangen vælter det hvert forår op med ramsløg, som vi bl.a. bruger i vores pesto, marinader og bagværk. Vi synes derfor, det gav god mening også at lade ramsløg indgå i vores signaturpølse” fortæller souschef i køkkenet i HUSET Middelfart, Michael Hansen.

LÆS OGSÅ: Guide til bæredygtige møder

Ramsløg har en mild smag af hvidløg, hvilket sammen med en særlig krydderblanding giver pølserne en fantastisk og meget karakterfuld smag.

”Pølserne vil primært være at finde på morgenbuffeten, men også som en del HUSETs gourmethotdog, der med jævne mellemrum serveres til fx frokost og natmad", siger Michael Hansen.

Pølser gourmet brunch

Udover signaturpølser, vil de forskellige udskæringer af grisene bl.a. ende som gammeldags rullepølse, peberbacon, krogmodnet nakkefilet og en masse andre smagfulde serveringer.

LÆS OGSÅ: 5 gode råd til bedre konferencer i fremtiden

Restauranten i HUSET Middelfart arbejder med grisene ud fra nose2tail-princippet, hvilket betyder, at hele grisen bruges - fra snude til hale - så man undgår madspild, og samtidig sikrer gæsterne mere smagsintense og bæredygtige serveringer.

HUSETs kok og gris

Læs også ...

Gæsternes sikkerhed har førsteprioritet

Gæsternes sikkerhed har førsteprioritet

I marts kom en lille virus til Danmark, som satte store spor – specielt i møde- og konferencebranchen. På blot få dage gik bookingkalenderen for HUSET Middelfarts konferenceafdeling fra at være så godt som fyldt, til at være næsten tom det første halvår af 2020. Men nu er både personale og gæsterne heldigvis tilbage, og har været det en lille måneds tid. Flere ting er ændret siden nedlukningen, men meget er heldigvis det samme, fx smilene man møder i HUSET Middelfart. Gæsternes sikkerhed, tryghed og tilfredshed har førsteprioritet i HUSET Middelfart. Det er der som sådan ikke noget nyt i. Det nye består ifølge kundechef Trine Duus Andreasen i grundlaget for at skabe dette. ”Tidligere var den vigtigste faktor for at skabe tryghed blandt vores mødebookere; At teknikken virkede upåklagelig, og at der var styr på dagens program. Det er stadig vigtigt, men sikkerheden omkring vores håndtering af coronasituationen har overtaget førstepladsen,” fortæller hun. HUSET Middelfart skal lige som alle andre virksomheder overholde og forholde sig til de nye retningslinjer og anbefalinger, men ønsker samtidig at have fokus på at give gæsterne en god oplevelse og service. ”Vi har valgt at gå med livrem og seler i forhold til at mindske smitterisikoen blandt vores gæster og medarbejdere. Vi har derfor valgt at følge HORESTAs ”Safe to Visit”-program, og herudover har samtlige ansatte gennemført og bestået det tilhørende kursus. Alle i HUSET Middelfart er derfor klædt på til at håndtere den nuværende situation optimalt og bidrage til en høj hygiejnesikkerhed,” fortæller Trine Duus Andreasen. Mindre fysisk kontakt, men stadig øjenkontakt COVID-19 smitter heldigvis ikke gennem synet. Så selvom afstanden til gæsterne er blevet større – og den fysiske kontakt er blevet mindre, prioriteres god øjenkontakt og smil stadig i HUSET Middelfart. ”Vi er kendt for vores gode service og imødekommende personale – og dét hverken kan eller skal corona lave om på”, fastslår Trine Duus Andreasen og fortsætter: ”Så selvom vi ikke fysisk er lige så tæt på vores gæster, som vi plejer, skal de føle og vide, at vi stadig står til fuld rådighed for dem.” Alle er derfor blevet instrueret i, hvordan den gode gæstekontakt kan bibeholdes, uden at det går udover gæstesikkerheden. I HUSET Middelfart er der desuden gennemført en række nye procedurer og rutiner, som personalet skal følge og gæsterne opfordres til at overholde. Der er naturligvis sat håndsprit og afstandsmarkeringer op flere steder, rengøringsprocedurerne er skærpet, og serveringerne er nu portionsanrettet. Alle udviser ansvarlig adfærd Flere steder i HUSET Middelfart er der opsat vejledninger og anbefalinger i forhold til god hygiejne og adfærd. Ifølge Trine Duus Andreasen har alle hurtigt vænnet sig til de nye arbejdsgange og efterlever den ønskede adfærd. ”Vi oplever generelt, at vores gæster er gode til at holde afstand og følge myndighedernes retningslinjer for at mindske smittespredningen. Og at vores medarbejdere – i de få tilfælde, hvor det er nødvendigt – er gode til at vejlede og minde gæsterne om, hvordan de skal handle og agere, uden at det bliver opfattet som en irettesættelse” fortæller hun. Indtil videre har HUSET Middelfart ikke oplevet nogle sundhedskritiske følger af COVID-19, men har en plan klar til udrulning, hvis en eller flere gæster eller personale på et tidspunkt skulle blive smittet med coronavirus. ”Alle kan derfor stadig trygt afholde deres møder, kurser og konferencer hos os – vi har styr på både sikkerheden, sundheden og teknikken”, fastslår Trine Duus Andreasen med et smil. Læs mere om HUSET Middelfarts COVID-19-håndtering.
Læs mere
4 september, 2020
Mødelokalerne har afgørende betydning

Mødelokalerne har afgørende betydning

Det er mødelokalerne som sælger konferencen.Da krisen kradsede i Danmark for cirka 10 år siden, var prisen for at afvikle en konference det altafgørende parameter. I dag er prisen rykket ned ad listen til fordel for mødelokalet, som har indtaget førstepladsen. Af Louise Lyngsø Kjærulff og Kristine Buske Nielsen Om du er til store, mindre eller små konferencesteder er typisk en smagssag. Det er det til gengæld ikke, når det gælder de faciliteter, konferencestedet stiller til rådighed. Det fortæller Christian Guldager, der er direktør hos Kursuslex, som siden 1972 har udviklet og udgivet værktøjer til møde-, kursus- og kongresplanlæggere. Plenumlokale: Kay Fisker 4.000 mødebookere er ikke i tvivl Kursuslex har cirka 12.000-13.000 mødeplanlæggere i deres kartotek. 4.000 af dem har takket ja til at modtage nyhedsmails, og de bliver en gang om året stillet spørgsmål – blandt andet om deres kriterier for at vælge konferencested. I den seneste analyse pegede 91 procent af de adspurgte på, at mødelokalets standard er det allervigtigste for dem, når de skal vælge sted. Mødelokaler sidestilles i dag med øvrige værktøjer, som skal fungere for, at en konference er vellykket. ”Kigger du på andre faciliteter som wellness og pool, så har det ikke så stor betydning,” påpeger han. Et andet væsentligt kriterie for mødeplanlæggere er den personlige kontakt og tilliden mellem arrangør og konferencested. ”Det er faktisk noget, næsten ni ud af 10 peger på er væsentligt. Og her kan man sige, at det nogle gange kan være bedre, hvis man er et individuelt konferencested, fordi man har en større grad af frihed til at skabe kontakt med sine kunder”, siger Christian Guldager. Fyn - geografisk godt placeret Hvor skal man så placere sin konference? Er der stor forskel på, om konferencestedet ligger på Sjælland, Fyn eller Jylland? ”Geografi byder rigtigt meget, fordi det typisk skal ligge med kortest mulige rejseafstand og dermed mindst mulig udgift for arrangørerne. Når det er sagt, så er der virksomheder eller arrangører, som har brug for at samle medarbejdere eller deltagere fra hele landet, og her har Fyn altså en stor fordel. Det er også en af årsagerne til, at øen har så mange møder og venues,” siger Christian Guldager.
Læs mere
9 september, 2019
Tryghed og fleksibilitet er vejen til de gode konferencer

Tryghed og fleksibilitet er vejen til de gode konferencer

Det er gæsten, der bestemmer rammerne for det enkelte møde hos HUSET Middelfart. Har du brug for kyndig vejledning eller ændringer i programmet, står vores erfarne medarbejderteam altid klar - og de ved at tryghed og fleksibilitet er vejen til de gode møder og konferencer. Af Louise Lyngsø Kjærulff Skræddersyede pakker et stenkast fra Lillebælt I hjertet af Danmark - et stenkast fra Den Gamle Lillebælts bro - ligger HUSET Middelfart i skønne omgivelser langs bøgeskoven og Hindsgavl Dyrehave i baghaven. Den naturskønne og centrale beliggenheden gør konferencecenteret til det oplagte sted at samles om møder, kurser, konferencer, events og selskaber - lige meget hvorfra i landet, du kommer. Ved skranken er det altid de faste receptionister, der tager imod gæsterne. Det betyder, at de kender en del af de gæster, som kommer i huset, og vores gæster ved hvem de skal henvende sig til med både stort og småt i løbet af deres ophold. En stor andel af personalet har en høj anciennitet, og der er sjældent udskiftning blandt medarbejderne, det skaber også en tætter relation med vores gæster. "Mange af vores gæster er gengangere, og det tror vi på er fordi, vi indfrier vores gæsters forventninger. Vi gør meget ud af, at vores gæster føler sig trygge - både før, under og efter deres ophold hos os", siger Trine Duus Andreasen, som er kundechef hos HUSET Middelfart. Skræddersyede pakker Som moderne konferencecenter med et stabilt medarbejderteam er der ikke langt fra tanke til handling. Derfor har HUSET Middelfart næsten in-gen grænser for, hvilke ønsker de kan opfylde. Hvert program tilpasses præcist efter dets formål og budget. "Fleksibiliteten gør det trygt som mødebooker at afholde et arrangement. Vi er altid opmærksomme på, at der kan være noget, mødebookeren har overset, eller hvis der bliver behov for ændringer i programmet undervejs, er vi klar til at tage os af det, så vi sammen sikrer gæsterne det bedst mulige møde" fortæller Trine Duus Andreasen God smag og god samvittighed Fleksibiliteten skinner også igennem i køkkenet, der tilpasser sig de enkelte gæster. Har du ønsker til special forplejning af hensyn til f. eks. allergi , skal du blot kontakte HUSETs reception. Uanset om retterne er uden animalske produkter, gluten eller noget helt tredje, er der altid kræset for smagen. På frokostbuffeten er der naturligvis også tydelige skilte, som viser, hvad maden indeholder. "Størstedelen af vores personale er ansat i køkkenet. Maden betyder meget for vores gæster, og deres oplevelse af opholdet hos os. Derfor prioriterer vi det højt", siger Trine Duus Andersen. Økologi også i højsæde HUSET Middelfart har det økologiske spisemærke i bronze, og stræber ikke efter guld eller sølv. "Vi vil hellere have lokale råvarer fra sæsonen, end vi vil have økologiske råvarer, der er fragtet fra den anden ende af jordkloden. Vi vægter ikke kun økologi, men også bæredygtighed - og det er derfor et bevidst valg, at mellem 30 og 60 procent af vores råvarer er økologiske", siger Trine Duus Andreasen. Styr på IT og nærvær Som konferencecenter, der hver dag lægger hus til en lang række møder, er der især en ting, som er afgørende: Teknikken. Derfor har HUSET Middelfart et teknikerteam, der altid står klar, hvis der opstår tekniske problemer i løbet af dagen. "Vi ved, hvor vigtigt det er, at IT'en spiller. Der skal være frem for alt være stabilt internet, powerpointen skal fungere, og lyden skal være i orden. Hver morgen er både teknikeren og jeg rundt for at kontrollere at alt er, som det skal være", siger Trine Duus Andreasen.
Læs mere
20 november, 2019