Fysisk salg i butikker dominerer fortsat

 

Af Jacob F. H. Petersen

 

Online handel på internettet er blevet en del af mange danskeres dagligdag. Og siden den første smartphone kom på markedet, har den ene erhvervsleder efter den anden været overbevist om, at online butikker en dag vil erstatte de fysiske butikker.

 

Men flere tendenser peger på, at det ikke sker lige foreløbig – de fysiske butikker er endda i nogle tilfælde på vej mod et comeback.

 

 

Overvurdering af online handel


Flere argumenter taler kraftigt for, at fysiske butikker fortsat vil være dominerende, og at vi kommer til at se et stigende antal online aktører fokusere på en øget fysisk tilstedeværelse.

 

Først og fremmest er online handel langt fra så dominerende, som nogle måske forestiller sig. I 2017 købte vi danskere således kun 11 procent af vores varer online, og det samlede forbrug er altså ikke så stort, som mange forventede, det ville blive, da handel over nettet for nogle år tilbage for alvor begyndte at eksplodere.

 

Hvad der er årsagen til det stigende antal vurderes at have noget med sikkerhed omkring valget at gøre. Ifølge Dansk Erhverv undersøgte 11 % nemlig deres køb i en fysisk butik i 2016, inden de købte et produkt online – og 16 % gjorde det samme i 2017.

 

For selvom det er en nem og behagelig oplevelse at kunne handle hjemme fra sofaen, så foretrækker de fleste at basere store og vigtige køb på en fysisk oplevelse af produktet, som de kan se, røre eller prøve i de fysiske butikker. Om der så er uendelige, detaljerede billeder online, vil det aldrig kunne erstatte følelsen af at stå ved siden af et produkt og rent faktisk røre ved det.

 

HUSET Middelfart

Helt tæt på produktet

Det er ofte den fysiske oplevelse af produktet, der afgør, om kunden vil kunne identificere sig med produktet og dermed investere i det.

 

”Dét, vi oftest hører fra producenter, der overvejer at udstille hos os, er, at de vil give deres kunder en mulighed for at komme helt tæt på deres produkter”, forklarer Mads Ahlmann, salgskonsulent hos HUSET Middelfart.

 

I HUSET Middelfart viser flere end 150 udstilleres produkter og ydelser frem i en 28.000 kvadratmeter stor udstilling.

 

”De ser det som en stor service og en essentiel del af beslutningen, at man kan få lov til at se, mærke og høre, hvad man overvejer at investere i. Kunderne skal have følelsen af at kende produktet, før de træffer en endelig beslutning. Det er tit det, der skaber et gensidigt succesfuldt salg og en god fremtidig kontakt mellem producent og kunde,” forklarer Mads videre.

 

 

Ønske om kundepleje anerkendes af giganter


Kunderne forventer samtidig et personligt engagement og en skræddersyet forbrugeroplevelse, når de beslutter, om de vil købe et produkt eller ej. Og det er kun en fordel, hvis de kan interagere med sælgere.

 

For det kan være uoverskueligt at scrolle igennem en masse hjemmesider, der alle ligner hinanden. En dygtig og kompetent sælger kan derimod hurtigt hjælpe kunden i den rigtige retning med god rådgivning.

 

Samtidig er der flere eksempler på, at virksomheder, der har fået succes online, nu også har etableret fysiske butikker.

 

Internet-giganter som Amazon, der sælger bøger, tøj og andre varer online, har etableret fysiske butikker, og Google har indgået et omfattende partnerskab med detailhandelsvirksomheden Walmart.

 

Og i Danmark har Frishop.dk og Løbeshop.dk, der begge har haft succes online, på det seneste også åbnet fysiske butikker, mens Elgiganten, Power og Punkt1 ligefrem markedsfører sig på at matche online priser fra konkurrenter i deres fysiske butikker.

 

 

juni 27, 2018

Nyt design kan få boligejerne til vælge energirigtigt

Danskerne er endnu ikke for alvor hoppet med på vores sydlige nabolandes fascination af solcelle-energi,...

september 5, 2018

Der er for alvor gang i salget af varmepumper

Stadig flere danskere køber en varmepumpe, og derfor både tror og håber flere producenter af...

marts 2, 2018

Sådan får du det optimale ud af en (permanent) messestand

En permanent messestand er en fantastisk mulighed for at eksponere dit brand eller produkt, skabe...

HUSET MIDDELFART – COPYRIGHT 2016

Cookie politik