5 september, 2018

Der er for alvor gang i salget af varmepumper

Der er for alvor gang i salget af varmepumper

Af Jacob Petersen

I 2017 steg salget af varmepumper markant herhjemme. Det giver producenterne af anlægget forhåbninger om, at et egentligt gennembrud i salget er i gang eller kan være nært forestående.

Den mest populære af varianterne, luft-til-luft-varmepumpen, som typisk bruges i sommerhuse og kolonihavehuse, blev i 2017 solgt i hele 35.504 eksemplarer mod 21.396 solgte eksemplarer året før. Det viser tal fra installationsbrancheorganisationenTekniq.


Markedet åbner sig

Mere bemærkelsesværdigt er det, at den tungere og mere generelle løsning, luft-til-vand-varmepumpen, også blev solgt i langt højere grad end året før. Salget steg således på ét år med 59 procent til 6289 enheder.

Og hos producenterne fornemmer de også, at markedet er ved at åbne sig.

Hos Vølund Varmeteknik, der leverer varmeløsninger, har de gennem hele 2017 oplevet en stor efterspørgsel fra VVS-installatører og andre større erhvervspartnere, mens de i det sidste halvår også i stigende grad begyndte at høre fra de private forbrugere, der var interesserede i varmepumper.

Virksomheden, der har hjemme i Herning, mærker desuden, at den største efterspørgsel på varmepumper stadig sker i forbindelse med udskiftning af hjemmets eksisterende energikilde som eksempelvis olie- og gasfyr.

Varmpepumpe

Politik og udnyttelse af potentiale

Udviklingen afspejles også på Christiansborg, hvor Energi- Forsynings- og Klimaministeriet har sørget for masser af opmærksomhed omkring grøn energi generelt - og varmepumper specifikt. Omtalen kombineret med et langt fra mættet marked skaber gode vilkår for producenter.

Kun 2,7 procent af danske helårsboliger opvarmes i øjeblikket af varmepumper, så der er masser af potentielle slutbrugere. Alligevel forudser producenterne, at stigningen i salget af varmepumper vil fortsætte.

”Varmepumper bliver den mest anvendte opvarmningsløsning i de danske hjem indenfor de næste 5 år, uden tvivl. Populariteten kommer til at stige, og det gælder både for luft-til-luft og luft-til-vand varmepumper,” fortæller Jørgen P. Jensen, der er sælger i firmaet Niels E. Jensen.

Er fem producenter for mange?

I HUSET Middelfart, der er Danmarks største bygge- og boligudstilling, har fem forskellige producenter af varmepumper en stand, og selvom det kan virke som unødvendig konkurrence, giver det faktisk god mening at konkurrenter udstiller side om side. Det forklarer Carsten Petersen, der er salgskonsulent hos HUSET Middelfart.

”Specielthvis man er et mindre kendt mærke, kan det være en fordel at udstille med andre kendte mærker. Deter også noget, vi har oplevet medvores varmepumper. De mindre mærker bliver set af kunder, der normalt er uden for deres rækkevidde, fordi disse kunder er blevet tiltrukket afde store mærker. Derudover er der en positiv afsmitning forbundet med at være udstillet samme sted som et stort og anerkendt mærke,” siger han.

Carsten Pedersen forklarer også, hvorfor det især er produkter som varmepumper, der har gavn af at være en del af en udstilling.

”Det giver en uvurderlig synlighed at blive vist frem på en stor udstilling, især for et produkt som varmepumper. Det er de færreste, der har noget indgående kendskab til varmepumper, og derfor er det essentielt, at brugerne har mulighed for at komme helt tæt på, se og røre ved sådan noget som en varmepumpe, før de træffer en beslutning om at købe.”

Jørgen P. Jensen er ofte på standen i weekenderne, hvor flere boligejere kigger forbi. Foto: HUSET Middelfart

Mange nye mennesker

Jørgen P. Jensen tilføjer, at hans firma har nydt godt af at være udstiller på HUSET. Det har bragt dem i kontakt med mange nye mennesker, som ellers ikke ville have stiftet bekendtskab med deres varmepumper.

”Vi får kontakt til en masse nye mennesker, som vi ellers ikke ville have fået kontakt til. Det er dejligt at få skabt en masse synlighed på en udstilling som denne. Det er uvurderlig reklame for os, og det giver samtidig potentielle kunder muligheden for at komme helt tæt på vores produkter – noget der er nødvendigt, når der skal sælges noget som varmepumper, som de fleste ikke ved så meget om endnu.”

Læs også ...

Boligejerne er klar til at investere

Boligejerne er klar til at investere

Hvert år besøger omkring 100.000 Danmarks største byggeudstilling, HUSET Middelfart, for at få råd og inspiration til deres byggeprojekt. En nylig undersøgelse fortaget blandt et udsnit af de besøgende i maj og juni 2017 viste en stor investeringslyst og investeringsparathed blandt de besøgende.Af Louise Lyngsø KjærulffNyt bad, nye vinduer eller en pavillon i haven? Dét er tre af de typer boligforbedringer, de besøgende i HUSET Middelfart bl.a. ønsker at investere i ifølge undersøgelsen.”Generelt viser tallene, at de danske boligejere – i hvert fald dem, der har været forbi vores 28.000 kvm store udstilling her i Middelfart – i den grad er klar til at investere i renovering og fornyelse af boligen inde og ude,” fortæller HUET Middelfarts direktør, Jan Røgind Jørgensen.Hele 41 procent af de besøgende, som deltog i undersøgelsen foretaget af HUSET Middelfart, forventede at investere 50.000-250.000 kr., mens 32 procent forventede at skulle bruge over 250.000 kr. på at få deres boligdrømme eller -behov opfyldt.Ikke langt fra tanke til handling Man siger, at omkring 70-90 procent af købsbeslutningen bliver truffet, allerede før en kunde nogensinde er i direkte kontakt med en virksomhed.”Vi oplever ligeledes, at de besøgende i dag er langt tættere på en beslutning om at købe et bestemt produkt før de kommer her end tidligere,” siger Jan Røgind Jørgensen og fortsætter: ”før i tiden kom de besøgende i højere grad for at få inspiration, mens de i dag ofte kommer for at se og røre produkterne samt få faglig rådgivning og detailinformation”.Undersøgelsen viser desuden, at 75 procent af de besøgende forventer at realisere deres byggeplaner inden for et år.”For nogen kan det måske lyde som en lang betænkningstid, mens når vi taler om investeringer i denne størrelsesorden, går der typisk mange måneder fra de første overvejelser til den endelige investering. Vi har stadig mange besøgende, der starter deres drømme og byggeplaner hos os, men vi oplever også flere og flere besøgende, som har taget de første beslutninger i forhold til realisering af renoveringen eller nybyggeriet, når de kommer her,” siger Jan Røgind Jørgensen og fastslår, at et besøg i HUSET Middelfart altid vil være relevant og givende uanset, hvor i byggeprocessen, man befinder sig.Mere målrettede end tidligere En anden del af undersøgelsens resultater bakker ligeledes op om, at de besøgende befinder sig tæt på beslutningsprocessen, når de vælger at tage forbi den fysiske udstilling i Middelfart.”Selvom langt de fleste af vores besøgende ifølge undersøgelsen er klar over, at vi har et meget bredt udbud af produkter og løsninger både indendørs og udendørs, vælger knapt 15 procent udelukkende at kigge på en forudbestemt produktgruppe, mens godt 70 procent af undersøgelsens respondenter vælger at gå en tur rundt og få inspiration i hele udstillingen” fortæller Jan Røgind Jørgensen.36 procent af de besøgende kommer for at få inspiration og rådgivning til renovering af badeværelset, hvilket også er en af HUSET Middelfarts bredeste produktgrupper. Her findes også Bedre Bad – Bedre Energi Center Middelfart i udstillingen, hvor de besøgende bl.a. kan få gratis badrådgivning og en 3D-tegning af deres drømmebadeværelse og afgive ordre på en komplet badløsning inklusive levering og montering.Herudover er nogle af de mest populære produktgrupper blandt de besøgende: vinduer og døre, gulve, fritidshuse, tag, pavilloner og øvrigt haveinventar.HUSET Middelfart oplever pt. også en øget efterspørgsel på energirenovering, sikring af hjemmet, materialer til bæredygtigt byggeri og outdoor living-produkter såsom vildmarksbade, udesauna og udekøkkener.
Læs mere
17 oktober, 2017
Vil du i dialog med fagfolk fra byggebranchen?

Vil du i dialog med fagfolk fra byggebranchen?

Molio - byggeriets videncenter – holder årligt over 200 kurser og konferencer for omkring 3.000 fagfolk og beslutningstagere inden for byggebranchen.Af Louise Lyngsø KjærulffMolio tilbyder fagrelevante virksomheder at opstille en udstillingsstand i forbindelse med en eller flere af de konferencer som afholdes i HUSET Middelfart. Efter nærmere aftale afsætter Molio også gerne tid i selve programmet til, at deltagerne kan besøge de opstillede stande.Du har desuden mulighed for at tilkøbe en sponsorpakke og i visse tilfælde også taletid på selve konferencen.Få direkte kontakt til din målgruppe Molio tilbyder altså en bred vifte af muligheder for at komme i kontakt med engagerede og videbegærlige bygherrer, arkitekter, ingeniører, konstruktører, udførende, producenter og leverandører m.fl. fra både private og offentlige virksomheder.Udover muligheden for at komme i mundtlig dialog med målgruppen (ved at købe en udstillingsstand), tilbyder Molio at du kan tilkøbe en lang række andre eksponeringsmuligheder (sponsorpakker), tilpasset dine ønsker og behov, såsom:Merchandise i konferencelokalet 1-2 brochurer i mapper med materiale til konferencedeltagerne Annonce i Molio Kursers nyhedsmail (udsendes 3 gange ugentligt til ca. 7.000 abonnenter i byggebranchen) Annonce i Molios kursuskatalog (sendes årligt til ca. 20.000 udvalgte personer i byggebranchen) Roll-ups i konferencelokalet Adgang til selve konferencenSe hele Molios udbud – og find den konference, du vil være sponsor på.
Læs mere
8 september, 2017
Nyt design kan få boligejerne til vælge energirigtigt

Nyt design kan få boligejerne til vælge energirigtigt

Danskerne er endnu ikke for alvor hoppet med på vores sydlige nabolandes fascination af solcelle-energi, og det er egentlig en skam, da fejlagtige fordomme om grimt design lægger en dæmper på potentielt sparede penge og en stor hjælpende hånd til miljøet.Af Jacob F. H. PetersenMange danskere har stadig private solcelleanlæg langt nede på listen over mulige tilføjelser til hjemmet. Det har virket for avanceret, ikke brugbart nok, og måske vigtigst af alt; for grimt. Thomas Ahola Pedersen, ejer af firmaet Solartag, er dog af en anden overbevisning. Han har valgt at bringe solcelle-succesen til Danmark.Øget fokus på æstetik kan øgeomsætningenSolartag integrerer solceller direkte i tagpladerne. Det giver plads til stærke designvalg, da solcellerne dermed ikke længere behøver fylde og præge privathjemmets udseende, som det traditionelt set gør med klassiske solfangere. Thomas Ahola Pedersen ser gode muligheder for det fremtidige danske og skandinaviske marked, der har et stort uudnyttet potentiale for solcelleanlæg i tag:”Jeg mener, at vi står over for et krydspunkt lige nu, hvor interessen for solceller kommer til at kulminere. Pengebesparelse kombineret med de lækre designmuligheder, som vores firma tilbyder, giver et stort potentiale for udvikling på det danske marked, allerede inden for de næste par år. Jeg tror, at vi kommer til at se meget mere til solceller hos danske privatboliger i den nærmeste fremtid. ”Thomas Ahola Pedersen fortæller yderligere, at hans kunder generelt er meget tilfredse med, hvor hurtigt de kan tjene udgiften til deres solceller ind igen.Øget interesse for solceller blandt boligejernePå trods af det uudnyttede potentiale i de danske hustage, kan HUSET Middelfart berette om en øget interesse og efterspørgsel fra byggeudstillings besøgende. Det forklarer Carsten Petersen, der er salgskonsulent med ansvar for udstillingen:”Jeg oplever ret tydeligt en fremgang i efterspørgsel på solceller. Solceller fylder mere og mere i vores besøgendes bevidsthed, og det afspejles klart i deres spørgsmål, når de gæster vores udstilling. Forespørgslerne er blevet konkrete og mere seriøse – det er ikke længere blot ren interesse, men også med henblik på at investere. Og der er vi jo glade for at kunne meddele dem, at de ikke længere behøver gå på kompromis med husets udseende. ”Solceller får i stigende grad opmærksomhed fra den brede befolkning, men der er endnu ikke den nødvendige gennemslagskraft på de offentlige byggerier. Tilskudsordninger og politiske signaler har det med at ændre sig på store projekter, og desværre er dette tilfældet for bygningen af offentlige solcelleanlæg. Heldigvis er der stort potentiale i det private, der kan tage over, hvor det offentlige har sluppet – økonomiske og tekniske analyser fra Aalborg Universitet viser således, at det i 2050 vil være hensigtsmæssigt at lade solcelleenergi udgøre en samlet kapacitet på mellem 5000 og 10000 MW. Til sammenligning er solcelleenergis nuværende samlede kapacitet 860 MW.Solcellergår umiddelbart en lys fremtid i mødeSelvom de fleste boligejere er klar over, at de med energirigtige forbedringer både kan skåne miljøet og på sigt også skåne deres økonomi,har mange valgt fx solenergi fra. Tidligere har solfangere da heller ikke ligefrem pyntet på husets udseende, hvilket har været med til at bremse mange forbrugere i at tilvælge solenergi. Heldigvis findes der altså nu stærke alternativer til at komme designproblemet til livs - og dermed også en del af klimaproblemet. Førnævnte løsninger med solceller integreret direkte i tagstenene kan faktisk bruges af omkring 1.6 millioner danske hjem, ifølge ing.dk.Hos HUSET Middelfart er man overbevist; solenergi bliver kun større. Inden længe kan de besøgende opleve de avancerede solcelletegl i udstillingen – og få gratis råd og vejledning om deres funktion og fordele.
Læs mere
27 juni, 2018