Blog – udstillere

Masser af ny og spændende viden og inspiration

Nyt design kan få boligejerne til vælge energirigtigt

Nyt design kan få boligejerne til vælge energirigtigt

Danskerne er endnu ikke for alvor hoppet med på vores sydlige nabolandes fascination af solcelle-energi, og det er egentlig en skam, da fejlagtige fordomme om grimt design lægger en dæmper på potentielt sparede penge og en stor hjælpende hånd til miljøet. Af Jacob F. H. Petersen Mange danskere har stadig private solcelleanlæg langt nede på listen over mulige tilføjelser til hjemmet. Det har virket for avanceret, ikke brugbart nok, og måske vigtigst af alt; for grimt. Thomas Ahola Pedersen, ejer af firmaet Solartag, er dog af en anden overbevisning. Han har valgt at bringe solcelle-succesen til Danmark. Øget fokus på æstetik kan øgeomsætningen Solartag integrerer solceller direkte i tagpladerne. Det giver plads til stærke designvalg, da solcellerne dermed ikke længere behøver fylde og præge privathjemmets udseende, som det traditionelt set gør med klassiske solfangere. Thomas Ahola Pedersen ser gode muligheder for det fremtidige danske og skandinaviske marked, der har et stort uudnyttet potentiale for solcelleanlæg i tag: ”Jeg mener, at vi står over for et krydspunkt lige nu, hvor interessen for solceller kommer til at kulminere. Pengebesparelse kombineret med de lækre designmuligheder, som vores firma tilbyder, giver et stort potentiale for udvikling på det danske marked, allerede inden for de næste par år. Jeg tror, at vi kommer til at se meget mere til solceller hos danske privatboliger i den nærmeste fremtid. ” Thomas Ahola Pedersen fortæller yderligere, at hans kunder generelt er meget tilfredse med, hvor hurtigt de kan tjene udgiften til deres solceller ind igen. Øget interesse for solceller blandt boligejerne På trods af det uudnyttede potentiale i de danske hustage, kan HUSET Middelfart berette om en øget interesse og efterspørgsel fra byggeudstillings besøgende. Det forklarer Carsten Petersen, der er salgskonsulent med ansvar for udstillingen: ”Jeg oplever ret tydeligt en fremgang i efterspørgsel på solceller. Solceller fylder mere og mere i vores besøgendes bevidsthed, og det afspejles klart i deres spørgsmål, når de gæster vores udstilling. Forespørgslerne er blevet konkrete og mere seriøse – det er ikke længere blot ren interesse, men også med henblik på at investere. Og der er vi jo glade for at kunne meddele dem, at de ikke længere behøver gå på kompromis med husets udseende. ” Solceller får i stigende grad opmærksomhed fra den brede befolkning, men der er endnu ikke den nødvendige gennemslagskraft på de offentlige byggerier. Tilskudsordninger og politiske signaler har det med at ændre sig på store projekter, og desværre er dette tilfældet for bygningen af offentlige solcelleanlæg. Heldigvis er der stort potentiale i det private, der kan tage over, hvor det offentlige har sluppet – økonomiske og tekniske analyser fra Aalborg Universitet viser således, at det i 2050 vil være hensigtsmæssigt at lade solcelleenergi udgøre en samlet kapacitet på mellem 5000 og 10000 MW. Til sammenligning er solcelleenergis nuværende samlede kapacitet 860 MW. Solcellergår umiddelbart en lys fremtid i møde Selvom de fleste boligejere er klar over, at de med energirigtige forbedringer både kan skåne miljøet og på sigt også skåne deres økonomi,har mange valgt fx solenergi fra. Tidligere har solfangere da heller ikke ligefrem pyntet på husets udseende, hvilket har været med til at bremse mange forbrugere i at tilvælge solenergi. Heldigvis findes der altså nu stærke alternativer til at komme designproblemet til livs - og dermed også en del af klimaproblemet. Førnævnte løsninger med solceller integreret direkte i tagstenene kan faktisk bruges af omkring 1.6 millioner danske hjem, ifølge ing.dk. Hos HUSET Middelfart er man overbevist; solenergi bliver kun større. Inden længe kan de besøgende opleve de avancerede solcelletegl i udstillingen – og få gratis råd og vejledning om deres funktion og fordele.
Læs mere
27 juni, 2018
Sådan får du det optimale ud af en (permanent) messestand

Sådan får du det optimale ud af en (permanent) messestand

En permanent messestand er en fantastisk mulighed for at eksponere dit brand eller produkt, skabe leads og salg samt møde nye værdifulde kontakter. Af Louise Lyngsø Kjærulff At få succes med denne type messestand er dog ikke en selvfølge, og forbereder du dig ikke ordentligt inden standen effektueres, kan det (som så meget andet) ende med at blive en investering, der ikke giver afkast som forventet. I denne artikel vil vi gennemgå en række ting, som du bør overveje, inden du etablerer en permanent messestand i Danmarks største byggeudstilling HUSET Middelfart – eller et andet sted. Mange af artiklens råd vil desuden lige så vel kunne bruges i forbindelse med etableringen af tidsafgrænsede messestande. Vi skal blandt andet kigge på standens opbygning, den rigtige bemanding, evaluering og meget mere. Lad os dog først kigge på, hvorfor det overhoved giver mening at have en permanent messestand. Hvorfor have en permanent messestand? En permanent messestand er en fantastisk markedsføringsmulighed, hvor du kan udstille større produkter i stedet for blot at uddele et produktkatalog og et visitkort. Her kan kunderne se detaljerne, røre materialet og afprøve dit produkt, inden de investerer i det. Og desuden få rådgivning fra en konsulent, der ved meget mere om produktet. Med en messestand – permanent eller tidsafgrænset - opnår du desuden tovejskommunikation. Her har du mulighed for at indgå i dialog med potentielle kunder. Dette er specielt godt til virksomheder, der tilbyder produkter og ydelser, som ikke kan forklares/sælges på et banner eller et TV-spot på 30 sekunder. På en stand kan du nemlig medbringe demo-produkter, svare på kundens konkrete spørgsmål, og nemmere udvide oplevelsen af dit produkt eller serviceydelse. Det er dog vigtigt huske på, at for overhovedet at skabe to-vejskommunikation, er det vigtigt at fange kundens interesse. Dette gøres fx ved at stille åbne spørgsmål såsom: ”Hvad bringer dig hertil i dag”? Forsøg herefter at koble deres behov til det produkt, I sælger. Nogle gange er det at lytte, den bedste måde at bibeholde en besøgende, så husk at lytte, og vent med salgstalen til sidst. Hvad ønsker vi at opnå med vores stand? Når du og dit bagland har gjort jer dette klart, vil I være i stand til at vælge de rigtige udstillingssteder, som matcher jeres ambitioner og målgruppe. Derudover vil det også hjælpe til at udforme messestanden, så den afspejler og fostrer jeres mål. Hvordan bemander vi bedst vores stand? Det er vigtigt, at de personer, som bemander jeres stand, kender målsætningerne for og forventningerne til jeres tilstedeværelse. Det kan derfor være en fordel at udarbejde et intern dokument, der præcist beskriver, hvorfor I deltager, og hvad I ønsker at opnå. Dette dokument kan gives til de personer, der skal bemande standen, så alle er på samme spor. Hvis muligt, er en endnu bedre løsning at inddrage bemandingen i selve planlægningen, så de er med fra start. Når det kommer til bemanding, så er det også vigtigt at udvælge den eller de rigtige personer. Er det salgspersonale, der er brug for - eller er det bedre, hvis det er en anden, der står ved standen? Det handler igen om, hvad det er I ønsker at opnå. Det handler også om, hvor høj en grad af produktkendskab kunderne forventes at have – og ikke mindst, hvad de forventer af bemanding på standen. Det handler i bund og grund om, at de besøgende og bemandingen skal ”tale samme sprog”. Derudover kan I også tænke i fremtoning, tøjstil osv. Fx vil det måske ikke give så meget mening at stå i en byggeudstilling iført jakkesæt, slips og blankpolerede laksko. Hvordan opbygger vi vores stand mest optimalt? Opbygning af standen er en videnskab for sig, og vi kan desværre ikke give en fuld opbygningsguide her. Vi kan dog give jer en række grundlæggende gode råd, som I kan forsøge at følge. Skab et åbent rum og god plads Det er vigtigt, at jeres stand fremstår åben og med plads til at gå ind og kigge nærmere. Har I stoppet for meget inventar ind i standen, vil den blive hurtig fyldt, og i risikerer, at potentielle kunder går forbi standen, fordi der ikke er til at komme til. Udnyt den nyeste teknologi og vær kreativ Det er altid dejligt at være den stand i udstillingen, som alle taler om. Har i fx teknologi, der kan demonstrere eller forklare produktet eller noget, der kan skabe blikfang og ”wow”-effekt, så er det klart værd at implementere på standen – også selvom det virker besværligt.På gulvvirksomhedens Timbermans stand i HUSET Middelfart, står konsulenten bl.a. med en petanquekugle, som han triller henover gulvene for at illustrere gulvenes lyddæmpende egenskaber.Teknologi tiltrækker også gerne de besøgende. Det at kunne trykke på noget og udforske produktet online fungerer ofte rigtig godt. Virksomheden WeTeach.dk, gjorde for eksempel det, at de opsatte en række iPads, som alle var logget ind på deres platform, hvilket gav de besøgende mulighed for at udforske WeTeach på egen hånd og i eget tempo. Undgå overkommunikation Med permanente messestande er det yderst vigtigt, at jeres stand ikke forsøger at overkommunikere et budskab, da standen også skal kunne indfange besøgende uden bemanding. Standen skal med andre ord kunne tale for sig selv, når den er ubemandet og kunne viderebringe et budskab uden yderligere uddybning.Et godt virkemiddel til den permanente messestand er video. En video giver blikfang, og kan give yderligere information, også når der ikke er bemanding på. Det er desuden vigtigt, at i holder jeres permanente stand opdateret, så de besøgende ikke får en fornemmelse af, at standen ikke er tidssvarende og ”forladt”. Skab blikfang I det hele taget bør det overvejes, om de besøgende skal opleve noget særligt på standen. Skal de høre noget noget? Røre ved noget? Eller måske se noget?I kan være kreative med oplevelserne, men I kan selvfølgelig også være kreative med selve udsmykningen. Sælger I fx belægninger, så indret standen som en lille terrasse, hvor besøgende kan tage et hvil. Og sælger I sikkerhedsvinduer, jamen så lad de besøgende prøve at bryde ind.Men pas samtidig på ikke at forvirre de besøgende. De skal tydeligt kunne se, hvilket produkt der udstilles – og hvilke genstande, der blot er understøttende elementer. Få inspiration fra de andre udstillere Når I er til stede på jeres permanente stand eller på tidsafgrænsede messer, kan det desuden være værdifuldt, at ”sende en mand i marken” for at finde ud af, hvilke stande der har mest travlt (hvis det altså ikke er jeres egen). Hvis I kan aflure, hvad der indfanger folk til de andre stande, kan I evt. tilpasse jer, så I kan få den samme trafik. Selvom det ofte kan være en god idé at se til, hvad andre gør, så er det ikke nok, hvis I vil være den mest populære stand.I bør i højere grad spørge jer selv: Hvorfor skal man besøge vores stand fremfor de 150 andre standHer handler det om at være kreativ og finde på noget originalt. Et godt trick er igen at fokusere på oplevelser fremfor fremvisning/udstilling. Lad folk komme ind og prøv noget – giv dem en oplevelse.Gør det tydeligt på standen, at ”her sker der noget”. Hvis I fx har et produkt folk kan prøve, så sørg for at produktet prøves, hvor det kan ses af de forbipasserende, da det giver et rigtig godt blikfang. Vi håber, at i med denne guide er blevet lidt klogere på, hvordan I får det optimale ud af jeres stand i HUSET Middelfart – men også, når I deltager på tidsbegrænsede messer.
Læs mere
2 marts, 2018
Boligejerne er klar til at investere

Boligejerne er klar til at investere

Hvert år besøger omkring 100.000 Danmarks største byggeudstilling, HUSET Middelfart, for at få råd og inspiration til deres byggeprojekt. En nylig undersøgelse fortaget blandt et udsnit af de besøgende i maj og juni 2017 viste en stor investeringslyst og investeringsparathed blandt de besøgende. Af Louise Lyngsø Kjærulff Nyt bad, nye vinduer eller en pavillon i haven? Dét er tre af de typer boligforbedringer, de besøgende i HUSET Middelfart bl.a. ønsker at investere i ifølge undersøgelsen. ”Generelt viser tallene, at de danske boligejere – i hvert fald dem, der har været forbi vores 28.000 kvm store udstilling her i Middelfart – i den grad er klar til at investere i renovering og fornyelse af boligen inde og ude,” fortæller HUET Middelfarts direktør, Jan Røgind Jørgensen. Hele 41 procent af de besøgende, som deltog i undersøgelsen foretaget af HUSET Middelfart, forventede at investere 50.000-250.000 kr., mens 32 procent forventede at skulle bruge over 250.000 kr. på at få deres boligdrømme eller -behov opfyldt. Ikke langt fra tanke til handling Man siger, at omkring 70-90 procent af købsbeslutningen bliver truffet, allerede før en kunde nogensinde er i direkte kontakt med en virksomhed. ”Vi oplever ligeledes, at de besøgende i dag er langt tættere på en beslutning om at købe et bestemt produkt før de kommer her end tidligere,” siger Jan Røgind Jørgensen og fortsætter: ”før i tiden kom de besøgende i højere grad for at få inspiration, mens de i dag ofte kommer for at se og røre produkterne samt få faglig rådgivning og detailinformation”. Undersøgelsen viser desuden, at 75 procent af de besøgende forventer at realisere deres byggeplaner inden for et år. ”For nogen kan det måske lyde som en lang betænkningstid, mens når vi taler om investeringer i denne størrelsesorden, går der typisk mange måneder fra de første overvejelser til den endelige investering. Vi har stadig mange besøgende, der starter deres drømme og byggeplaner hos os, men vi oplever også flere og flere besøgende, som har taget de første beslutninger i forhold til realisering af renoveringen eller nybyggeriet, når de kommer her,” siger Jan Røgind Jørgensen og fastslår, at et besøg i HUSET Middelfart altid vil være relevant og givende uanset, hvor i byggeprocessen, man befinder sig. Mere målrettede end tidligere En anden del af undersøgelsens resultater bakker ligeledes op om, at de besøgende befinder sig tæt på beslutningsprocessen, når de vælger at tage forbi den fysiske udstilling i Middelfart. ”Selvom langt de fleste af vores besøgende ifølge undersøgelsen er klar over, at vi har et meget bredt udbud af produkter og løsninger både indendørs og udendørs, vælger knapt 15 procent udelukkende at kigge på en forudbestemt produktgruppe, mens godt 70 procent af undersøgelsens respondenter vælger at gå en tur rundt og få inspiration i hele udstillingen” fortæller Jan Røgind Jørgensen. 36 procent af de besøgende kommer for at få inspiration og rådgivning til renovering af badeværelset, hvilket også er en af HUSET Middelfarts bredeste produktgrupper. Her findes også Bedre Bad – Bedre Energi Center Middelfart i udstillingen, hvor de besøgende bl.a. kan få gratis badrådgivning og en 3D-tegning af deres drømmebadeværelse og afgive ordre på en komplet badløsning inklusive levering og montering. Herudover er nogle af de mest populære produktgrupper blandt de besøgende: vinduer og døre, gulve, fritidshuse, tag, pavilloner og øvrigt haveinventar. HUSET Middelfart oplever pt. også en øget efterspørgsel på energirenovering, sikring af hjemmet, materialer til bæredygtigt byggeri og outdoor living-produkter såsom vildmarksbade, udesauna og udekøkkener.
Læs mere
17 oktober, 2017
Vil du i dialog med fagfolk fra byggebranchen?

Vil du i dialog med fagfolk fra byggebranchen?

Molio - byggeriets videncenter – holder årligt over 200 kurser og konferencer for omkring 3.000 fagfolk og beslutningstagere inden for byggebranchen. Af Louise Lyngsø Kjærulff Molio tilbyder fagrelevante virksomheder at opstille en udstillingsstand i forbindelse med en eller flere af de konferencer som afholdes i HUSET Middelfart. Efter nærmere aftale afsætter Molio også gerne tid i selve programmet til, at deltagerne kan besøge de opstillede stande. Du har desuden mulighed for at tilkøbe en sponsorpakke og i visse tilfælde også taletid på selve konferencen. Få direkte kontakt til din målgruppe Molio tilbyder altså en bred vifte af muligheder for at komme i kontakt med engagerede og videbegærlige bygherrer, arkitekter, ingeniører, konstruktører, udførende, producenter og leverandører m.fl. fra både private og offentlige virksomheder. Udover muligheden for at komme i mundtlig dialog med målgruppen (ved at købe en udstillingsstand), tilbyder Molio at du kan tilkøbe en lang række andre eksponeringsmuligheder (sponsorpakker), tilpasset dine ønsker og behov, såsom: Merchandise i konferencelokalet 1-2 brochurer i mapper med materiale til konferencedeltagerne Annonce i Molio Kursers nyhedsmail (udsendes 3 gange ugentligt til ca. 7.000 abonnenter i byggebranchen) Annonce i Molios kursuskatalog (sendes årligt til ca. 20.000 udvalgte personer i byggebranchen) Roll-ups i konferencelokalet Adgang til selve konferencen Se hele Molios udbud – og find den konference, du vil være sponsor på.
Læs mere
8 september, 2017
Mindre messer bliver mere og mere populære

Mindre messer bliver mere og mere populære

Ved HUSET Middelfarts konferenceafdeling henvender et stigende antal kunder sig med forespørgsler på mindre messefaciliteter. Derfor er det tidligere konferenceområde blevet udbygget med et nyt, stort lokale med højt til loftet og et nyt, lækkert loungeområde. HUSET Middelfart er desuden blevet rustet til et øget antal gæster med etablering af seks nye toiletter og plads til 80 ekstra gæster i restauranten.Det nye messeområde er samlet set 600 kvm og blev taget i brug i 2017. Af Louise Lyngsø Kjærulff Der var engang, hvor messerne i Danmark havde vokseværk. I dag oplever HUSET Middelfart, at flere og flere virksomheder ønsker at afholde mindre og mere fokuserede messer og udstillinger. "Tidligere fik vi henvendelser fra foreninger og virksomheder, som ønskede at stable store, vidtfavnende messer på benene, I dag er mange af disse brudt ned i langt mindre og mere specialiserede messer af 2-3 dages varighed," fortæller kundechef ved HUSET Middelfart, Trine Duus. Flere mindre rum HUSET Middelfart oplever desuden, at messekunderne ofte booker flere rum i stedet for et stort. "I foråret havde vi blandt andet besøg af Legekæden, som havde inviteret deres mange forskellige leverandører til at komme og vise næste års sortiment frem for indkøberne. De valgte bl.a. at leje en masse mindre lokaler, såde enkelteleverandører ikkekunne kigge hinanden overskuldrene," siger Trine Duus. ”Arrangementet fungerede super, super fint – men det gør det nu altid. Vi låntehele huset. Det vil sige, at vi havde overnattende gæster, vi havde vores konferencelokale, og så havde vi alle de mindre lokaler rundt omkring, hvor messen blev afholdt ved leverandørerne,” fortæller produktchef for Legekæden, Lone Broberg, der allerede har booket næste års messe. Tæt på det hele De mange landsdækkende kædebutikker har ligeledes medført en øget efterspørgsel på centralt beliggende lokaler, der egner sig til workshops og produktfremvisninger. "Vi har tidligere holdt vores Leverandørdag andre steder, men har haft brug for at finde et sted med bedre plads til det antal leverandører, vi har med. Her har vi fået nogle rigtig gode lokaler, som ligger tæt sammen, så det er nemt for vores butikker at komme rundt og besøge de forskellige leverandører,” siger direktør for Panasonic Center, Jens Krogh. Efter sommerferien tages det nye messeområde i brug, som bl.a. Panasonic Center vil få glæde af næste år, når deres Leverandørdag skal afvikles. De nye messelokaler ligger i forlængelse af hinanden, og både rumopbygningen og indretning kan stort set tilpasses arrangørens ønsker og behov. "Både vi og vores gæster har allerede haft stor glæde af de nye faciliteter - de fungerer bare super godt til formålet," siger en forventningsfuld Trine Duus. Læs mere om HUSET Middelfarts messefaciliteter
Læs mere
6 juni, 2017
Hvad er bæredygtigt byggeri?

Hvad er bæredygtigt byggeri?

Mange har en mening om bæredygtigt byggeri: Det er noget med nogle huse af halm, og så er det helt vildt dyrt. Men sådan forholder det sig ikke. I dag er der mange muligheder for bæredygtigt byggeri, energirenovering og genanvendelse. Men der er også helt klare retningslinjer for, hvad bæredygtigt byggeri er. Hele processen skal medtænkes Hvis du vil bygge bæredygtigt er det vigtigt at se på projektet ud fra et helhedsperspektiv. Har du kun fokus på et lavt energiforbrug eller et godt indeklima, er der ikke tale om bæredygtigt byggeri. Ud fra et helhedsperspektiv skal du se på bæredygtigt byggeri som en livscyklus med tre dimensioner: miljø, det sociale og økonomi. Fra et miljømæssigt perspektiv handler det om at betragte ressourceforbrug gennem hele byggeriets levetid, fra opførelse til drift, nedrivning og genanvendelse. Det sociale perspektiv handler om at sikre rammerne for sundhed og trivsel for alle i berøring med projektet. Økonomisk handler det om at se på de forhold, der er forbundet med opførelse, drift og vedligeholdelse gennem hele bygningens levetid. I et helhedsperspektiv skal byggeriet være bæredygtigt og bidrage til at løse de miljø- og samfundsmæssige udfordringer, hvilket ikke kan sikres ved enkelttiltag. Genbrug fremfor forbrug Bæredygtigt byggeri handler om at behandle tilgængelige ressourcer med respekt, eksempelvis ved at genanvende byggematerialer. Der skal være fokus på at designe en bygning, som både inkluderer lavt ressourceforbrug og valg af miljømæssigt fornuftige materialer. Det handler om at optimere genbrug og genanvendelse i alle byggeriets faser. Skal du bygge nyt, er det mest bæredygtige at finde en grund, der har været bebyggelse på forinden, da forurenede grunde, der ikke har været bebyggelse på, helst skal bevares urørte. Det er vigtigt at tænke langsigtet og se på bygningens livscyklus, og ikke kun se på opførelse og brug nu og her. Derfor er genbrug og genanvendelighed af byggeaffald fra nedrivninger og renoveringer også i fokus under et bæredygtigt byggeri. Det er vigtigt at genanvendelse finder sted, så vi ikke opbruger jordens ressourcer, og materialernes livscyklus skal allerede være en del af den tidlige planlægningsfase. Fokus på genanvendelse og ressourceeffektivitet er et stærkt værktøj til at skære ned på omkostninger og skabe nye indtægter på et marked, hvor stigende råvarepriser, øget global konkurrence og nye krav fra forbrugerne understreger behovet for nye måder at drive forretning på. Få inspiration til at bygge bæredygtigt Et nyt bæredygtigt byggekoncept er netop opført i udendørs udstillingen ved HUSET Middelfart. Det Biologiske Hus et bæredygtigt byggeri, der er bygget ud fra et helhedsperspektiv med husets livscyklus i fokus. Og huset er ikke svimlende dyrt eller bygget af halm. I hele planlægningsprocessen har prisen været i fokus og er på samme prisniveau som et ikke-bæredygtigt typehus. Og hvad angår materialer, så har EEN TIL EEN, arkitekterne bag Det Biologiske Hus, anvendt biobaserede byggematerialer, som primært består af restmaterialer fra landbruget, materialer som mange ville betegne som affald. Deres grundkvalitet og livscyklusperspektiv er; fra vugge til grav og videre til genanvendelse. Huse skal yde et positivt bidrag til omgivelserne i stedet for at belaste dem. Derfor vil fremtidens huse lige som træer producere ilt, rense luften, samle regnvand og understøtte biodiversitet samt selv producere energi. Få en rundvisning i Det Biologiske Hus søndag den 2. april 2017. Skrevet af Cecilie Maximilian
Læs mere
27 marts, 2017