7 september, 2017

4 råd: Sådan netværker du mest optimalt (i den virkelige verden)

4 råd: Sådan netværker du mest optimalt (i den virkelige verden)

Uanset om du planlægger eller deltager i møder, messer, kurser og konferencer, så har netværksdelen stor betydning for din karriere. Derfor får du her 4 gode råd til, hvordan du får mest mulig ud af, når du netværker i den virkelige verden.

Af Louise Lyngsø Kjærulff

Kvalitet over kvantitet

Der er specielt én typisk fejl, mange begår, når de er til arrangementer, hvor de kan netværke. Nemlig den, at de forsøger at netværke med så mange som muligt i stedet for at netværke med de rigtige.

Det betyder, at de render forvirrede rundt fra person til person – eller fra stand til stand på en messe og allerede få minutter inde i samtalen er videre i tankerne.

Vil du undgå at rende febrilsk rundt fra person til person, og samtidig undgå at spilde tiden på de forkerte? Så bør du inden, du tager af sted sørge for at definere en netværksmæssig målsætning. Hvis du fx har en deltagerliste, så brug den til at vurdere, hvem der vil være relevante for dig at komme i dialog med, når I mødes.

Forbered dig hjemmefra

Det kræver forberedelse af definere, hvem du skal gå målrettet efter at komme i snak med. Brug derfor lidt tid hjemmefra til at kigge på de repræsenterede virksomheders website og deltagernes LinkedIn-profil – måske er du så heldig, at de kigger retur eller i det mindste bemærker, at du har været forbi i cyberspace. På den måde vil I allerede, når I mødes til arrangementet have lidt kendskab til hinanden og måske også have indblik i hinandens individuelle kompetencer og mulige faglige udfordringer.

Du kan også med fordel vælge at skrive en privat besked via LinkedIn, inden I mødes, I så fald har du endnu større chance for at få taletid med personen.

Vis hvem du er

Sørg desuden altid for at have et navneskilt med i tilfælde, af at du ikke får et udleveret på stedet. Det gør det nemmere for andre at finde dig og netværke med dig, når det er tydeligt, hvem du er, og hvilken virksomhed du repræsenterer. Hav også gerne gammeldags visitkort med i lommen til efter samtalen for den sags skyld, så personerne, du har snakket med, har dine kontaktoplysninger. Og har du ikke allerede har tilføjet personen til dit netværk på LinkedIn, bør du selvfølgelig gøre det efterfølgende og samtidig benytte lejligheden til at skrive en personlig besked som opfølgning på jeres dialog.

Interessen skal gå begge veje

Netværk handler om at opbygge relationer – og relationer opstår kun, hvis der er en gensidig interesse i at det opbygges. Det er derfor vigtig, at du ikke blot tænker: ”hvad kan jeg få ud at netværke med denne person”, men i høj grad også tænker: ”hvordan kan jeg eller min virksomhed blive interessant for den person, jeg ønsker at netværke med?”.

Tænker du kun på, hvad du selv kan få ud af netværke med personen, bliver samtalen nok ikke til mere end en hyggelig sludder på selve dagen.

Hvis du giver lidt af dig selv, et godt råd, tip eller lidt af det, din virksomhed tilbyder, så vil personen, du snakker med have større tilbøjelighed at vise gensidig interesse.