9 september, 2019

Mødelokalerne har afgørende betydning

Mødelokalerne har afgørende betydning

Da krisen kradsede i Danmark for cirka 10 år siden, var prisen for at afvikle en konference det altafgørende parameter. I dag er prisen rykket ned ad listen til fordel for mødelokalet, som har indtaget førstepladsen.

Af Louise Lyngsø Kjærulff og Kristine Buske Nielsen

Om du er til store, mindre eller små konferencesteder er typisk en
smagssag. Det er det til gengæld ikke, når det gælder de faciliteter,
konferencestedet stiller til rådighed. Det fortæller Christian Guldager,
der er direktør hos Kursuslex, som siden 1972 har udviklet og udgivet værktøjer til møde-, kursus- og kongresplanlæggere.

Bordopstilling
Plenumlokale: Kay Fisker

4.000 mødebookere er ikke i tvivl

Kursuslex har cirka 12.000-13.000 mødeplanlæggere i deres kartotek. 4.000 af dem har takket ja til at modtage nyhedsmails, og de bliver en gang om året stillet spørgsmål – blandt andet om deres kriterier for at vælge konferencested.

I den seneste analyse pegede 91 procent af de adspurgte på, at mødelokalets standard er det allervigtigste for dem, når de skal vælge sted. Mødelokaler sidestilles i dag med øvrige værktøjer, som skal fungere for, at en konference er vellykket.

”Kigger du på andre faciliteter som wellness og pool, så har det ikke så stor betydning,” påpeger han. Et andet væsentligt kriterie for mødeplanlæggere er den personlige kontakt og tilliden mellem arrangør og konferencested.

”Det er faktisk noget, næsten ni ud af 10 peger på er væsentligt. Og her kan man sige, at det nogle gange kan være bedre, hvis man er et individuelt konferencested, fordi man har en større grad af frihed til at skabe kontakt med sine kunder”, siger Christian Guldager.

mødedeltagere i HUSET Middelfart

Fyn - geografisk godt placeret

Hvor skal man så placere sin konference? Er der stor forskel på, om konferencestedet ligger på Sjælland, Fyn eller Jylland?

Geografi byder rigtigt meget, fordi det typisk skal ligge med kortest mulige rejseafstand og dermed mindst mulig udgift for arrangørerne. Når det er sagt, så er der virksomheder eller arrangører, som har brug for at samle medarbejdere eller deltagere fra hele landet, og her har Fyn altså en stor fordel. Det er også en af årsagerne til, at øen har så mange møder og venues,” siger Christian Guldager.

Kursuscenter Middelfart Fyn byggeudstilling find vej

Læs også ...

Konferencecenterets teknik skal bare fungere

Konferencecenterets teknik skal bare fungere

Intet møde, kursus eller konference uden teknik. Sådan er det bare i dag. Teknikken - lyden, billedet og lyset - skal fungere fra start til slut. Derfor anbefaler en erfaren kursusunderviser, at konferencesteder skal vægte teknikken i toppen af listen over servicetilbud.Af Louise Lyngsø Kjærulff og Kristine Buske NielsenTeknik, der fungerer upåklageligt, er et af de vigtigste parametre, når et konference- eller undervisningssted skal udvælges. Det mener Christian Bolding, som er byggeøkonom og har en lang karriere inden for byggefaget bag sig.Han har siden 1986 undervist i IKT, byggeteknik, byggeøkonomi og -jura og er desuden både kursus- og uddannelsesleder. Det er med andre ord en erfaren og krævende herre, der tilbringer de fleste arbejdsdage i undervisningslokaler på uddannelsesinstitutioner eller ikonferencecentre.God teknik er ingen selvfølge”Allerhelst skal teknikken fungere så godt, at du overhovedet ikke tænker på den,” siger han. Og det er altså ikke en selvfølge alle steder, understreger han.”Jeg har undervist på mange offentlige uddannelsesinstitutioner, og her må jeg bare konstatere, at teknikken er generelt mere velfungerende på konferencestederne, selv om man umiddelbart skulle tro andet,” siger han.Men hvad er så velfungerende teknik set med Christian Boldings øjne? ”For mig handler god teknik om fire grundlæggende ting. Kan du som konferencested eller undervisningslokale leve op til det, er du sikret tilfredse kunder. Og tilfredse kunder kommer igen,” siger han.Et stærkt teknisk team Christian Bolding underviser bl.a. på Molios Kurser i HUSET Middelfart, og det er han godt tilfreds med.”Der er altid styr på teknikken. Projektorerne i loftet er nyeste laserteknologi, og det står altså godt på skærmen. Vi har aldrig vrøvl med WiFi’en, og så har de et stærkt teknisk team, der aldrig lader dig vente, hvis der mod forventning skulle opstå udfordringer,” siger Christian Bolding.4 teknik-musthavesChristian Boldings fire ønsker til velfungerende teknik er:Projektorer i loftet i høj kvalitet, og som er indstillet korrekt.Et velfungerende wi-fi. Vi lever i en digital tid, og den fysiske undervisningsmappe med stakkevis af papir er for længst arkiveret lodret. Derfor skal wifi’en virke og være nemt tilgængeligt. Det skaldesuden være forsynet med en effektiv Firewall,så kursisternes pc’ere og tablets er sikrede moddigitale trusler.Et bredt sortiment af adaptere. Kursister harforskellige formater for tilkobling - fx VGA, HDMI, mini-HDMI, mikro-HDMI osv.Teknisk hjælp her og nu. Hvis teknikken stikimod al forventning skulle finde på at drille, er detyderst vigtigt, at konferencestedets teknikere kanstå til rådighed inden for få minutter.Intet bøvl med teknikken - teknikerservice 24/7I HUSET Middelfart er teknikerservice 24/7 altid inkluderet i prisen. Det betyder, at både du og oplægsholderen roligt kan glæde jer til mødet, kurset eller konferencen.Teknikerservice 24/7 indbefatter:Indledende hjælp fra tekniker ved mødets begyndelseUddannede AV/IT-teknikere, der kender til HUSETs teknikDirekte hotline til HUSETs teknikereMulighed for teknisk assistance hele døgnetVil du vide mere om vores teknikerservice eller AV/IT-tekniske udstyr, så giv os endelig et kald.
Læs mere
28 august, 2019
Mødedeltagere forventer unikke mødeoplevelser

Mødedeltagere forventer unikke mødeoplevelser

Er du i tvivl om, hvordan du sammensætter et møde, som dine deltagere aldrig glemmer? Her får du et indblik i, hvad der trender i mødebranchen lige nu.Tidligere var møder og konferencer helt klassiske med faglige foredrag, og hvor mødebookernes primære krav var lokalefaciliteter med god plads. Men i dag er kravene til mødestederne langt større. Det fortæller Marlene Sylvester-Hvid, der er administrerende direktør hos Danske Konferencecentre, som i over 20 år har hjulpet mødebookere med at finde konferencer, møder og events.”Mødedeltagerne har langt større krav til mødet i dag og vil have unikke aktiviteter oplevelser. Derfor forventer mødebookerne, at mødestederne kan inspirere og udfordre dem. Lækre lokaler er ikke længere nok. Det betyder, at mødestederne skal være opdaterede på det nyeste inden for møder og kunne matche ønsker om temaer,” siger hun og tilføjer:”Samtidig ønsker de også at blive holdt i hånden fra start til slut af den samme kontaktperson fra mødestedet. Denne mødeservice skaber tryghed, hvilket har stor betydning som mødebooker, når man skal stable et stort arrangement på benene.”Inddragelse af mødedeltagerneFor at skabe unikke mødeoplevelser, er der ifølge Marlene Sylvester-Hvid behov for at have den rette sammensætning af faglige indslag og alternative aktiviteter. Nogle af de trends, vi ser lige nu, er brugen af digitale værktøjer til at gøre foredragene mere levende.”Det kunne for eksempel være værktøjer med afstemninger, der inddrager mødedeltagerne. På den måde bliver de mere nærværende og husker bedre. Det er ikke nok at fylde mødedeltagerne med faglig viden. De skal underholdes og aktiveres,” siger Marlene Sylvester-Hvid.Hun fortæller, at man for eksempel i USA arbejder meget med at samle data til at forme programmet efter mødedeltagernes ønsker i løbet af dagen. På den måde bliver hvert møde personligt.”Vi ser det ikke så meget i Danmark endnu, men det kunne sagtens blive fremtiden,” siger Marlene Sylvester-Hvid.Sansernes årSom i mange andre brancher skifter temaerne. I år er det sansernes år i mødebranchen, hvor møderne i højere grad drager alle sanser i spil.”Vi skal mærke det hele meget mere og være endnu mere til stede. Det kan for eksempel være gennem lyd, lys og mad ,” siger Marlene Sylvester-Hvid, der fortæller, at også naturen er blevet et populært element at gøre til en del af mødet.Danske Konferencecentre oplever stigende efterspørgsel på mødelokationer, som ligger tæt på grønne områder.”Det handler om følelser og tilstedeværelse, at komme væk fra det digitale og få ny energi. Det er også med til at øge læringen til mødet,” siger Marlene Sylvester-Hvid og slår fast: ”Det er ikke længere selve produktet, der er interessant, men alt det udenom. Det handler om den samlede oplevelse.”
Læs mere
24 maj, 2019
Tilbud på dagmøder – spar op til 25 %

Tilbud på dagmøder – spar op til 25 %

Seminar? Workshop? Bestyrelsesmøde? Kick-off? Eller noget helt femte. Kan I klare mødet på én enkelt dag, så tilbyder vi en rigtig god pris på dagmøder, der bookes og afholdes i 2019.Et dagmøde varer fra typisk fra kl. 8.00-17.00 og indeholder:Kaffe/te samt frisk økologisk frugt ad libitum i HUSETs CaféIsvand i lokaletMorgenbrød med ost, juice og marmelade samt kaffe & te i HUSETs CaféFrokostbuffet incl. 1 sodavand i HUSETs RestaurantKagebuffet om eftermiddagen i HUSETs CaféLeje af lokaleincl. LCD projektor, undervisnings-PC samt wifiPris resten af 2019:500,- pr. person. ** Kan ikke kombineres med andre rabatter - og gælder kun nye bookinger.
Læs mere
6 august, 2019